haperende motor bij 2500 toeren

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Tom
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 01 okt 2013, 3:53 pm

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door Tom » do 13 feb 2014, 6:57 am

Schoenmakers maken schoenen en bakkers bakken brood, mecaniciens herstellen uw auto. Op nar de garage en spendeer daar uw 70 €. Veel minder gokwerk en je wagen zal spoedig weer rijden als voorheen :wink:
:fordlogo: the rest is traffic!

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door Sjoerd » do 13 feb 2014, 6:48 pm

OBD2 is een uitbreiding op OBD1. Zelfde codering en techniek maar langere logging en meer verschillende codes die gelogd worden. Allemaal vastgelegd in EU wetgeving. Kun je dus gerust kopen. Tip: neem een ELM327, heb ik ook. 12 Euro en je kunt de sensoren met de meegeleverde software ook prima loggen.

Waar woon je? Als je wilt kun je mijne wel eens lenen incl. een stukje uitleg erbij van mij.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door pumamartin » do 13 feb 2014, 7:07 pm

Sjoerd schreef:OBD2 is een uitbreiding op OBD1. Zelfde codering en techniek maar langere logging en meer verschillende codes die gelogd worden. Allemaal vastgelegd in EU wetgeving. Kun je dus gerust kopen. Tip: neem een ELM327, heb ik ook. 12 Euro en je kunt de sensoren met de meegeleverde software ook prima loggen.

Waar woon je? Als je wilt kun je mijne wel eens lenen incl. een stukje uitleg erbij van mij.
Sjoerd is een idee om dit mee te nemen naar de EFPM en daar wat Puma uitlezen. Geeft weer de nodige gespreksstof :lol: toch
En de of andere is misschien noch geholpen ook :wink:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door Sjoerd » do 13 feb 2014, 8:45 pm

pumamartin schreef:
Sjoerd schreef:OBD2 is een uitbreiding op OBD1. Zelfde codering en techniek maar langere logging en meer verschillende codes die gelogd worden. Allemaal vastgelegd in EU wetgeving. Kun je dus gerust kopen. Tip: neem een ELM327, heb ik ook. 12 Euro en je kunt de sensoren met de meegeleverde software ook prima loggen.

Waar woon je? Als je wilt kun je mijne wel eens lenen incl. een stukje uitleg erbij van mij.
Sjoerd is een idee om dit mee te nemen naar de EFPM en daar wat Puma uitlezen. Geeft weer de nodige gespreksstof :lol: toch
En de of andere is misschien noch geholpen ook :wink:
Goed plan. Geef me een herinnering tegen die tijd anders ben ik het misschien vergeten :roll: :oops:

tonie

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door tonie » do 13 feb 2014, 10:02 pm

Bedankt voor je reactie, Sjoerd. Voor 12 euro kunnen eerst zelf nog wel eens kijken. Ik woon in Leiderdorp, dus dat is niet echt in de buurt van Eindhoven en ik heb voor de komende tijd ook niet echt een ritje die kant op in de planning staan helaas. Kan je hiermee ook de foutcodes resetten? Kan ik kijken of ze terugkomen of dat ik voor niks een sensor ga vervangen :)

Inmiddels is de motorolie binnen dus die kunnen we zsm verversen en nog even een mooi setje bougies op de kop tikken en dan kijken of een beetje service helpt.

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door Sjoerd » vr 14 feb 2014, 3:39 pm

tonie schreef:Bedankt voor je reactie, Sjoerd. Voor 12 euro kunnen eerst zelf nog wel eens kijken. Ik woon in Leiderdorp, dus dat is niet echt in de buurt van Eindhoven en ik heb voor de komende tijd ook niet echt een ritje die kant op in de planning staan helaas. Kan je hiermee ook de foutcodes resetten? Kan ik kijken of ze terugkomen of dat ik voor niks een sensor ga vervangen :)

Inmiddels is de motorolie binnen dus die kunnen we zsm verversen en nog even een mooi setje bougies op de kop tikken en dan kijken of een beetje service helpt.
Ja je kunt er van alles mee waaronder het OBD resetten. Met wat soldeerwerk/creativiteit/coderen kun je zelfs je ECU programmeren :wink: Eventueel ben ik over 2-3 weken misschien weer een weekend in Oostvoorne, misschien wat dichterbij voor je?
Let je op dat je de juiste olie hebt? De cilindervoeringen van de 1.7 zijn nogal gevoelig voor de verkeerde (5w30 volgens Ford spec M2C-913-B).

tonie

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door tonie » di 18 feb 2014, 9:10 pm

Ik moest even op google maps kijken, maar Oostvoorne is zeker dichterbij :) Laat maar weten als het zover is, als ik kan, kom ik dan wel even langs. Op vrijdag zou nog makkelijker zijn, want ik werk in Delft. Misschien heb ik tzt al wel zelf zo'n ELM327, maar goed, dan kijken we dan wel even.

Wat betreft de olie, ik weet niet zo goed waarom er achterop het boekje invulvelden staan, ipv dat deze info gewoon gedrukt is, want hier is namelijk 5W40 ingevuld. Even schrikken op het moment van aanschaf, maar even googlen leerde mij dat het niet zo heel veel kwaad kan. Waarschijnlijk is de coating wel iets harder dan normaal gesleten in het begin, maar het leek me nu niet zinnig meer om er alsnog (dunnere) 5W30 in te gooien, dus ik heb 5W40 besteld voor een prijs die ik niet hardop ga noemen :-D En nee, niet van de Action, maar een echte volsyntheet van Q8 die voldoet aan ACEA B3, wat ook goed zou moeten zijn. Waar halen jullie trouwens nieuwe carterplugringen? Ik heb ze alleen maar met bout en al gevonden of per 100 maar dan niet aan particulieren.

Wat betreft olie verversen, zijn er hier mensen die ervaring hebben met een motorreiniger die je door de oude olie doet? Aan de ene kant lijkt me dit mooi spul, maar ik ben er ook een beetje bang voor. Bang dat het keerringen aantast of dat het wat grotere brokken losmaakt die de kleinere kanaaltjes kunnen verstoppen. Als hier iemand elke zoveel keer verversen iets dergelijks gebruikt, dan hoor ik dat graag. Ik zou het graag gebruiken namelijk, maar ik heb nog iets meer vertrouwen nodig.

Om nog maar eens op het originele probleem terug te komen, geen vooruitgang nog. Afgelopen weekend uit voorzorg nieuw brandstoffilter geplaatst. Afgezien dat de oude redelijk vastgerot zat, kwam er nog heldere brandstof uit, dus daar ligt het niet aan. Ook de stationairklep los gehad. Tot mijn schrik zat er een pakking plaatje onder ipv twee o-ringen, dus ik moet nog even een nieuwe pakking voor hebben. Wellicht dat ik uit voorzorg deze klep maar vervang. Beetje lastig ding om op de werkbank te testen en hij was wel redelijk vies. En er is een setje denso's onderweg. Daar heb ik hoge verwachtingen van.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door pumamartin » wo 19 feb 2014, 6:21 pm

5W/40 zit er bij ook al jaren in.

Bij de volgende wissel komt er 5W/50 "Redblood" van Tuninghaus in.
Tuninghaus (www.tuninghaus.de) is van Bernd een van onze Pumadrivers leden.
Iemand die al jaren in race- en tuningbranche zit, ze hebben 2 Puma's waaronder een met 280 PK Turbo.
Een van de 2 Turbo Puma's welke Ford gebouwd heeft. Even speelde Ford met de gedacht om een Turbo Puma op de makrt te brengen. Maar voor het bedrag dat Ford wilde uitgeven kregen ze geen bedrijf zover om met hun in zee te gaan.
Uiteindelijk is er toen gekozen voor de FRP
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door Sjoerd » wo 19 feb 2014, 9:11 pm

De vraag is niet zozeer of je 5w40 of 5w30 gebruikt, als je maar aan die norm voldoet. Heb via de zaak de exacte inhoud aangevraagd; ben benieuwd. Vooral de Nikasil voeringen zijn gevoelig,

tonie

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door tonie » do 20 feb 2014, 8:45 am

Ik heb deze olie gekocht. Ik ben echt geen olie expert en ik leer graag bij, maar is die specificatie die je geeft niet van Ford? En aangezien Ford 5W30 voorschrijft, zijn er alleen 5W30 varianten die hieraan voldoen? Ik heb namelijk nog geen 5W40 gezien die hieraan voldeed, maar ik heb ook niet alle olie gezien 8)

Een collega van mij werkt voor Mitsubishi Turbo in Almere, dus die staat te trappelen om van de mijne ook een turbo te maken:)

tonie

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door tonie » ma 24 feb 2014, 10:29 am

Afgelopen vrijdagavond de Puma op de brug gehad en het vervangen van serviceonderdelen afgemaakt. Verse olie erin en de bougies vervangen voor een setje Denso's ITV16. Hij loopt nu wel een stuk rustiger. Ook de stationairklep er weer eens af gehad, schoongemaakt en met pakkinglijm van Loctite weer terug gedaan. Nieuwe pakkingen liggen inmiddels bij de dealer, dus die kan ik ophalen. Leek vrijdag nog niet zoveel te helpen, maar vanochtend eigenlijk geen last gehad. Als het nu een tijdje weg blijft en daarna weer terugkomt, toch die klep maar eens vervangen.

Ik had wel een beetje olie sporen. Bij de bougie (die er overigens prima uitzag) van cilinder 1 lag een beetje olie. Mijn kleppendeksel leek niet lek, maar rond de elektrische unit die vlak naast de olievuldop zit, is het wel redelijk smerig. Dacht nog even een sensor te vervangen, maar bleek de VCT valve te zijn. Wellicht even het kleppendeksel eraf en de afdichting vervangen?

EDIT: een kleppendeksel pakking is 43 euro en zo'n afdichting voor de VCT klep is 13 euro. Ik dacht dat ik elke keer als ik het kleppendeksel eraf haal, ik de pakking moet vervangen? Of kan ik ook alleen de afdichting vervangen?
EDIT2: heb zelf al het antwoord gevonden in TIS. Citaat: 'The cilinder head cover gasket does not need to be renewed every time it is taken off. Check it visually and only fit a new gasket if it is damaged.' Handig, maar als je deze eraf halt en him is beschadigd, kan je pas weer rijden als je een nieuwe hebt… Wat doen jullie meestal in zo'n geval?

Ook had ik redelijk wat olielekkage bij een van apparaten die door de V-snaar worden aangedreven. Recht boven de aandrijfas zit iets wat ook een beetje lekt. Als ik in TIS kijk, kom ik er niet echt achter wat het kan zijn, want waar ik denk dat het vandaan komt is daar alleen een tensioner te vinden. Zaterdag maar even bij een garage langs.

tonie

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door tonie » wo 05 mar 2014, 9:14 pm

Daar zijn we weer, tijd een thread te beginnen over mijn puma denk ipv hier mijn dagboek bij te houden :)

Niet zaterdag, maar vandaag met mijn puma naar de garage geweest voor APK en gelijk de stotterende motor voorgelegd. Na wat reparaties aan de achterremmen, is de APK ook weer binnen. (Voor de geïnteresseerden, de remleiding links achter zat in het geluiddempend materiaal, waardoor deze is gaan roesten. Dit is toch ook de oorzaak van de roest rond de achterschermen, kan ik dat niet gewoon weghalen?)

Daarna discussie over waardoor mijn motor slecht zou kunnen lopen, bougies, olie, brandstoffilter, alles is langsgekomen en toen maar even de computer uitgelezen met het volgende resultaat, P0133, P0135, P1131 en P0171. Deze zijn alle gerelateerd aan de lambda sensor, dus we hebben hier de vermoedelijke dader te pakken. Contact was ook slecht, dus even contactspray erop, codes wissen en een stukje rijden en vrijwel gelijk P0135 weer terug. EDIT: wat overigens veroorzaakt kan worden door de zekering lees ik net, morgen ochtend gelijk even kijken.

Voor de nieuwe sensor, hebben jullie ervaring met aftermarket sensoren? Of geeft dit alleen maar net zoveel gezeur en kan je beter gelijk een Ford exemplaar kopen?

Overigens staan er nog steeds dezelfde dtc codes op de kilometer teller, wat op je dashboard staat heeft kennelijk niks te maken met je motor??

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door pumamartin » wo 05 mar 2014, 10:15 pm

Is volgens jouw het geluidempendmateriaal de oorzaak van de roesten achterschermen?
Er komt natuurlijk ergen vocht tussen de schermen zit daar dan van dat spul.
Maar oorzaak is toch, denk ik, dat het ergens tussen de schermen komt.

(en een eigen topic in projects of show your car kun je natuurlijk aanmaken en daar alles posten :wink: )
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

tonie

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door tonie » do 06 mar 2014, 9:17 am

Hi Martin,

Niet perse mijn mening, maar ik heb eens gelezen dat de oorzaak van het vele roesten rond de schermen veroorzaakt wordt doordat het isolatiemateriaal vocht vasthoudt en ik kan me daar iets bij voorstellen als ik in de wielkasten kijk. Vandaar dat ik overweeg om het gewoon te verwijderen en eventueel een plastic kap ervoor in de plaats maak.

Ik moet nog eens foto's maken van mijn puma voor het show your car forum en dan kan ik daar verder ouwehoeren over wat ik allemaal nog wil doen.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door pumamartin » do 06 mar 2014, 9:44 am

Zou natuurlijk goed kunnen, vocht komt tussen de schermen en blijft dan in het isolatiemateriaal zitten. En tast zo het binnenscherm aan en de roest vreet zich verder.
als je er over nadenkt .... ik dacht altijd dat de schermen van binnen onvoldoende behandelt zijn door Ford, en die na verloop van tijd (vocht komt tussen de schermen) gaan roesten.
Maar zal wel een combinatie zijn van. helaas :?
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Plaats reactie