How To..versnellingsbakolie verversen.

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
drestar

How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door drestar » di 19 jun 2012, 5:11 pm

ik ben van plan om de versnellingsbakolie te gaan verversen,

hoe kan ik dit het beste doen? dus waar zit de aftapplug en waar bijvullen bij de ford puma..

pieter

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door pieter » wo 20 jun 2012, 12:59 pm

Als je onder de auto kijkt, is het niet te missen... Dus het is misschien ook verstandig om eerst te kijken en dan te vragen ;)

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door Sjoerd » wo 20 jun 2012, 3:10 pm

pieter schreef:Als je onder de auto kijkt, is het niet te missen... Dus het is misschien ook verstandig om eerst te kijken en dan te vragen ;)
Dan zou ik toch eens beter kijken. De bak-olie van de Puma is in principe voor zijn gehele levensduur. Er zijn twee manieren het er uit te krijgen. Met zo'n speciaal pompje en dan hopen dat je alles er uit hebt. Of de aandrijfassen er uit halen en hem dan leeghalen. Aangezien je geen lid wilt worden kan ik je één tip geven: Koop een fatsoenlijke werkplaatshandleiding/software. Bijvoorbeeld:
http://www.etis.ford.com/
Kost een paar honderd euro per jaar maar dan weet je wel alles. In verhouding lijkt me een lidmaatschap dan geen geld! Als je een paar keer per jaar naar een meeting komt dan heb je het geld er al ruim uit; plus dat je anders voor een particulier onbetaalbare informatie in 3 seconden ofzo kunt terugvinden.

pieter

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door pieter » wo 20 jun 2012, 3:44 pm

ik heb geloof ik toch echt n aftap plug, heb namelijk de koppeling laatst nog vervangen :P
Maar ja goed, maakt verders niet uit. Misschien denk ik wel verkeerd, maar de olie heb ik er in ieder geval niet op die 2 manieren er uit gehaald ;)

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door Sjoerd » wo 20 jun 2012, 5:04 pm

pieter schreef:ik heb geloof ik toch echt n aftap plug, heb namelijk de koppeling laatst nog vervangen :P
Maar ja goed, maakt verders niet uit. Misschien denk ik wel verkeerd, maar de olie heb ik er in ieder geval niet op die 2 manieren er uit gehaald ;)
Dat zou wel apart wezen dan. Mijn Puma heeft er geen! Na checken in de documentatie bleek er ook geen te zijn herinner ik me nog. Welk type heb je?

pieter

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door pieter » wo 20 jun 2012, 8:04 pm

1.7 zetec s uit 98.

Mick

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door Mick » wo 20 jun 2012, 9:08 pm

waar zat die dan precies pieter? mijne is ook <-'01 en zaterdag gaat ie de brug op voor groot onderhoud.. ik wou gewoon gaan zoeke maar als jij me al in de goede richting kan wijzen :) heb namelijk nooit op gelet of er ergens plug zat..

a.s. zaterdag toch riemen vernieuwen en klepdekselpakking en beurtje en remmen controleren/opschonen.. kan ik net zo goed ffe bakolie verversen want die ken ik toch gratis uit bulkpomp pakken :party:

pieter

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door pieter » do 21 jun 2012, 5:50 am

Nou begin ik zelf ook te twijfelen... Ik ga van t weekend nog eens kijken.

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door Otto » do 21 jun 2012, 8:36 am

Sjoerd schreef:Bijvoorbeeld:
http://www.etis.ford.com/
Kost een paar honderd euro per jaar maar dan weet je wel alles.
Kerel... Kijk ff op marktplaats en zoek naar TIS Ford. Weliswaar een kopie, maar voor €5,-. Heb ik 'm ook vandaan.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

drestar

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door drestar » do 21 jun 2012, 10:19 am

Otto schreef:
Sjoerd schreef:Bijvoorbeeld:
http://www.etis.ford.com/
Kost een paar honderd euro per jaar maar dan weet je wel alles.
Kerel... Kijk ff op marktplaats en zoek naar TIS Ford. Weliswaar een kopie, maar voor €5,-. Heb ik 'm ook vandaan.

Haha idd, had em ook al gevonden

en nieuwe bakolie zit er inmiddels ook al in,(zelf gedaan) :rasp:

satyrs

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door satyrs » do 21 jun 2012, 3:46 pm

die plug die genoemd word zit:

sta met je hoofd tegen de onderkant van de bumper (auto op de brug) aan en kijk naar de bak. daar zie je een inbus 7 of 8. alleen is dit niet een aftapplug maar een vulopening. leeghalen doe je door middel van de assen eruit halen. het vullen is ongeveer 2.8 liter als de bak HELEMAAL leeg is. lukt niet als de bak onder de auto hangt. de bak heeft voldoende olie erin als er niets meer uit het vulplugje komt druppelen. Nooit volgieten en snel de plug dicht doen. te veel olie is ook niet goed.

pieter

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door pieter » do 21 jun 2012, 4:42 pm

Ik geloof dat je gelijk hebt, heb gekeken en heb inderdaad geen aftap plug ;)
Maar alleen een vul plug.

Mick

Re: How To..versnellingsbakolie verversen.

Bericht door Mick » zo 24 jun 2012, 10:16 am

tis heb ik niet nodig, ik heb inlogcode voor e-tis :rasp:

vulplug is imbus 8 en aftapplug heb ik idd ook niet gevonden.

Plaats reactie