Pagina 1 van 1

Motor stuk:(

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 4:42 pm
door Zwito
Hallo mede pumaliefhebbers,

Een tijdje geleden heb ik en mooie zilveren 1.4 Ford puma gekocht. Ik ben gelijk lid geworden en had na een paar weken al gelijk een probleem met de koppeling.. versleten -.-

Koppeling vervangen en hij reed als een zonnetje. Ik super trots op mijn auto. :party:
Het viel me al gauw op dat hij behoorlijk wat olie verbruikte. Ook verbruikte koelvloeistof. :help1:

Nou 4 dagen geleden reed ik door de bocht en trilde de auto opeens hevig :auto2: . Ik ben z.s.m. naar huis gereden. Daar keek ik dus even onder de motorkap. Niks te zien op het eerste oog.
Helaas bleef het daar niet bij. Hij liep belabberd en het leek alsof hij op 3 poten liep. Ik hoopte dat het misschien aan de bougies lag en heb 4 nieuwe gekocht. Zodra de bougies eruit kwamen werd het minder leuk. De bougies waren gedekt is een dikke laag olie. Dus de olie zit boven de zuiger!... Bij 2 van de 4 bougies is dit extreem.

Wat het probleem precies is is mij niet 100% duidelijk. Wel weet ik dat er iets ernstig mis is. Ook gebruikt hij veel koelvloeistof dus de koppakking zal ook wel niet goed zijn.

Nu moet hij waarschijnlijk gereviseerd worden of er moet een ander blok in. Wat denken jullie hiervan? Wat is het probleem en wat is de beste oplossing. Kan iemand mij hier aub mee helpen!! :dramaqueen:

btw wat is de mogelijkheid van het inbouwen van een 1.7 inplaats van een 1.4, omdat die makkelijker te krijgen zijn.

Groetjes,

Tom

Re: Motor stuk:(

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 9:34 pm
door pumamartin
De olie bij je bougies komt van een kapotte kleppendekselpakking.
Heb ik zowel bij m'n eerste als bij m'n huidige Puma gehad. Kost € 70,00 bij de Ford dealer inclusief montage.
En als je handig bent zou je dit ook zelf kunnen vervangen.
Dus dat lijkt mij (kan het natuurlijk niet zeker weten van een afstand) geen groot probleem
Koelvloeistof is een ander probleem, koppakkingvervangen is een duur grapje maar natuurlijk veel goedkoper dan een nieuwe/gereviseerde motor.
Kijk eerst of de koelvloeistof nergens anders weglekt, misschien is een slangetje poreus of slangklem kapot.
Niet meteen van het ergste uitgaan hè :wink:
succes ermee hè

Re: Motor stuk:(

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 10:12 pm
door Zwito
wow oke.. de ford dealer adviseerde mij een nieuwe motor :P Maar goed dat ik toch nog even hier check.. Thanks ga het zo gauw mogelijk na kjiken!:)

Re: Motor stuk:(

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 10:27 pm
door Sjoerd
Zwito schreef:wow oke.. de ford dealer adviseerde mij een nieuwe motor :P Maar goed dat ik toch nog even hier check.. Thanks ga het zo gauw mogelijk na kjiken!:)
Het blijft lastig om de diagnose van afstand te stellen, maar de olie kan meerdere oorzaken hebben. Van een rotte cilinderkop tot lekkage op de kleppendeksel. Misschien heeft iemand zelfs wel gewoon veel olie gemorst. Maar aangezien je ook herrie uit t blok had enzo kan het best wat ernstigers wezen. Wat gaf de dealer als reden dat hij vervangen moest worden? Ik zou er in ieder geval even niet mee rijden, je voorkomt zo ernstiger schade.

Draai je oliedop ook eens open. Zit hier mayonaise-achtige drek aan? Dan zit er koelwater in je olie en heb je een gare pakking. Bij koud weer komt er ook (veel) witte rook uit de uitlaat?

Re: Motor stuk:(

Geplaatst: di 20 mar 2012, 4:32 pm
door satyrs
ik gok op de punten die je aangeeft op een lekker koppakking.

probeer bij een koude draaiende motor aan de uitlaatgassen te ruiken. als je een lichte zoete tint van koelvloeistof ruikt is het een lekke pakking.
doe het zelfde bij een draaiende motor bij het koelvloeistof reservoir. draai de dop open en ruik of je uitlaatgassen ruikt. ook dat wijst aan op een lekke koppakking.

de derde manier van opzoeken is 1 bougie eruit draaien en een doek over het gat houden. motor starten (niet aan laten slaan.) er zou door de compressie vloeistof uit het bougiegat kunnen komen tegen de doek aan. ruik en voel of er koelvloeistof/olie bij dat mengsel zit. zoja lekke koppakking. kijk wel uit want bij een erge lekken kan het water er flink hard en hoog eruit komen... ervaring van de praktijk.... :oops:

veel succes...

Re: Motor stuk:(

Geplaatst: di 20 mar 2012, 10:35 pm
door Zwito
Ja zoals aangegeven staat de olie cm dik bij de zuiger. Ook denk ik dat er al wat stuk is aangezien hij heel raar loopt en klinkt als een tractor.
Hij staat geparkeerd en doe er voorlopig niks mee:(

Er moet iig een enorm lek zijn aangezien hij om de 300 km wel bijgevuld moet worden. Zowel het olie als koelvloeistof was dik tot min punt gezakt.
Niet 1 keer maar meerdere keren

Dusja ik hoop dat de problemen meevallen..

Re: Motor stuk:(

Geplaatst: za 28 apr 2012, 9:32 am
door Zwito
Ik heb de kleppendekselpakking vervangen. Hij was er wel aan toe omdat hij duidelijk olie doorliet. Maar nog steeds liep hij belabberd en op 3 poten.

Dus er maar even naar meneer de chefmonteur geweest. Die is een tijdje wezen kijken en kwam tot de conclusie. Kapotte bobine.
Gelukkig maar en geen intern probleem. Dus nu vervangen en loopt weer als ene zonnetje! :party: :party: Hij gaat weer als een speer. Alleen lekt hij nu nog wel ergens koelvloeistof. Heeft iemand een idee waar dit vandaan komt? Is dit een veel voorkomend probleem?

Groetjes,

Tom de Jager

Re: Motor stuk:(

Geplaatst: za 28 apr 2012, 12:25 pm
door robin88
heb je al de slangen al gecontroleerd op scheuren/beschadigingen?
groet robin :mrgreen:

Re: Motor stuk:(

Geplaatst: za 28 apr 2012, 11:36 pm
door Zwito
nouja het is een beetje moeilijk te zien. Heb er onder gehangen. Zie wel hier en daar druppels hangen. Maar zie nergens het lek.

Re: Motor stuk:(

Geplaatst: zo 29 apr 2012, 12:08 pm
door Sjoerd
Zwito schreef:nouja het is een beetje moeilijk te zien. Heb er onder gehangen. Zie wel hier en daar druppels hangen. Maar zie nergens het lek.
Alles brandschoon maken en hierna kijken. Leg een stuk karton onder de auto en kijk welke hoek na een tijdje de meeste zooi op zit. Dan heb je iig een indicatie waar te kijken..

Re: Motor stuk:(

Geplaatst: ma 30 apr 2012, 1:05 am
door Zwito
Oke dat zal ik inderdaad even doen:)