spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
PumaD

spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door PumaD » di 13 mar 2012, 10:44 pm

Hallo!

Ik heb een tijdje zitten rondsnorren op het internet en wil toch nog wat leuke dingetjes aanschaffen, ik heb een spaghettispruitstuk gezien die meteen als katvervanger werkt... hierin heb ik 2 opties aangetroffen, een die zogenaamd 10-16pk oplevert en een die 8 pk zou aan moeten leveren...

hier onder de kiekjes:
Afbeelding

en de wat mindere, maar wel meteen flexibel stuk erin:
Afbeelding

de bedoeling is dat dit wordt afgemaakt met een setje van Sportex en Hoffmann:
Afbeelding

Die demper zal geen top kwaliteit zijn, maar een vriend van me heeft hem ook en er komt een leuk geluid uit, en is constant lekker stil!


Nu de echte vraag, wat zal het opbrengen, en wat is volgens de wat ervarenere puma tjoenerts hier een beetje de ervaring met zon 4-2-1 stuk? ik weet dat ik sowieso mijn lambda sonde kabel moet verlengen, maar volgens mij is het allemaal plug and play... maar ik twijfel zelf vooral over het ontbreken van het flex stuk in die verder hele mooie 1ste keus...

R.A.T. RACING

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door R.A.T. RACING » wo 14 mar 2012, 6:37 am

ik heb zelf een 421 spruitstuk van milteck gehad. dit zonder kat.
heb er zelf een flexibel stuk tussen gelast. om spanning en het bewegen van het blok op te heffen. ik neem aan dat je geen massieve motosteunen hebt waardoor het blok stiller blijft hangen.
voor vermogen scheelde het wel degelijk met name omdat er geen kat meer tussen zit. hoeveel? geen idee niet op de rollerbank gehad.

TH

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door TH » wo 14 mar 2012, 6:48 am

Geen katalysator?
10-16 HP is een utopie.
Het is altijd vervelend om zulke valse informatie te zien.

Gewoon een tip:
Om 143HP te krijgen (Puma Cup) moest je speciale
Inlaatspruitstukken, nokkenassen, headers, uitlaat systeem, een ​​passende ECU met aangepaste brandstof en ontsteking maps noemen.
En dat waren ongeveer 18-20 pk.

Houd je ogen open bij het kopen van tuning onderdelen.

PumaD

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door PumaD » wo 14 mar 2012, 9:09 am

Ja die vermogens zijn inderdaad een utopie... dat kon ik ook wel bedenken gelukkig!
Nou zou het wel fijn zijn als die kat e.d. er uit zijn... leuke plofjes en vlammetjes zullen het goed doen in combinatie met mijn
launch control!

maar vooral met zon 4-2-1 wat meer vermogen onderin... en midden gebied dacht ik he ?

@TH
Ik heb zelf mijn inlaatspruitstuk bewerkt, en normaliter ook een Mondeo mk2 2.0 gasklep... en aangepaste injector rail.
Ben zelf wel benieuwd naar andere nokkenassen, met een wat leuker karakter dan dat die puma nu heeft!

satyrs

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door satyrs » wo 14 mar 2012, 9:35 am

ik heb nu al 700 km het complete milltek systeem eronder hangen.

zonder cat!

ik merk zelf dat er meer koppel bij is gekomen zeker onderin. binnekort andere onsteking, brandstofdruk regelaar en luchtinlaat. dan gaat de software onder de loop en dan op een testbank. resultaten zal ik ook hier posten.

TH

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door TH » wo 14 mar 2012, 6:04 pm

@ PumaD
Het koppel toename vindt plaats meer in het midden tot hoge toerengebied.
Daaronder is het ontbreken van weerstand van de oude katalysator voelbaar.
De combinatie van nokkenas en spruitstuk verbetert het resultaat weer.

@ satyrs
Als ik een hint geven mag: Er zijn geen andere brandstof drukregelaar nodig.
Wie wil dan de OEM ECU programmeren?

En nog een tip als ik kan:
Een juiste software, hebben we shon lang voor onze Pandora ECU.
:wink:

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door pumamartin » wo 14 mar 2012, 7:27 pm

als ik me er ff mee mag bemoeien :mrgreen:

Kijk eens op de site van Tuninghaus.
TH (Bernd) weet waar ie over praat, hij verkoopt geen gebakken lucht.
En wat ik heel belangrijk vind, ze hebben zelf een über Puma.
in de links vind je hun site onder Puma tuning.
En tijdens de Limburgtour kunnen jullie persoonlijk met Bernd praten en de Puma van Marvin goed bekijken :wink:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

satyrs

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door satyrs » wo 14 mar 2012, 9:42 pm

ja ben al vaker op tuninghause wezen kijken alleen is mijn duits vreselijk!!!

@th
sjoerd zou wel mijn ecu willen "verbeteren".
maar als ik de cai van TH neem samen met een upgrade van bobine, bougie kabels en bougies. zou het dan niet handiger zijn als ik mijn brandstof druk kan verhogen van de 2.9 bar die standaard is?

even weer on-topic:
zelf vind ik de investering in een compleet systeem het geld wel waard. zowel het totale pakket: sound/looks/preformance.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door pumamartin » do 15 mar 2012, 7:21 pm

satyrs schreef:ja ben al vaker op tuninghause wezen kijken alleen is mijn duits vreselijk!!!

@th
sjoerd zou wel mijn ecu willen "verbeteren".
maar als ik de cai van TH neem samen met een upgrade van bobine, bougie kabels en bougies. zou het dan niet handiger zijn als ik mijn brandstof druk kan verhogen van de 2.9 bar die standaard is?

even weer on-topic:
zelf vind ik de investering in een compleet systeem het geld wel waard. zowel het totale pakket: sound/looks/preformance.
Je kunt toch ook op het vlaggetje klikken, Nederlands is natuurlijk niet geweldig maar wellicht dat je het dan (icm Engels misschien) beter begrijpt.
En anders ff mailen voor vertaling :wink:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

PumaD

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door PumaD » vr 16 mar 2012, 12:00 am

jaja ik weet dat Bernd weet waar hij over praat!

een uberpuma maakt je alleen nog niet per se een perfecte tuner, niet dat dit niet voor Bernd geldt, heb wel spullen van hem gezien die zien er goed uit afgewogen tegen de kosten...

Pandora vindt ik erg leuk Bernd, maar op jou site zie ik de bomen door het bos niet meer welke Pandora ik nou nodig zou moeten hebben er zijn werkelijk waar zoveel versies van... misschien dat we op een meeting of via de mail daar eens wat over uit kunnen doen. Reden van deze opmerking is dat ik graag het een en ander aanpas en voor mijn gevoel daarvoor steeds een andere versie van die box moet gaan kopen... wat me niet nodig zou moeten lijken.

dat is de reden waarom ik momenteel ga voor een REMAP van Pumaspeed, daar deze ook software matig de begrenzingen laat vervallen die in de eerste 2 versnellingen zitten. 8 pk verschil zit hier bij in.. samen met de CAI en de 4-2-1 die ik maar besteld heb zal dit mij misschien wel 15 pk opleveren!!! inclusief gasklephuis en al... Deze software ziet en voelt kunstmatig welke aanpassingen jij volgens hem gedaan hebt, en zal zo een optimaal resultaat bieden

maar om heel eerlijk te zijn kunnen mij die pk's me echt helemaal niks schelen (waarmee ik niet wil zeggen dat ik vermogen niet leuk vindt), ik wil progressieve power... als ik echt vermogen wil dan ga ik wel bij me pa in de schuur de gt2 pakken voor een schop in de rug zoals jullie gezien hebben bij The Gallery...

PumaD

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door PumaD » vr 16 mar 2012, 12:08 am

BTW...

2.9 bar brandstof druk is meer dan genoeg als jij met standaard injectoren rijdt...
ik weet even niet meer uit mijn hoofd hoeveel deze zijn, maar vergroten is niet nodig.

ga je dit wel doen, zul je ook grotere kleppen moeten, en/of geflowede kop.. je moet namelijk wat je inspuit ook wel kwijt kunnen in doorstroming, vergeet niet dat per bepaalde hoeveelheid benzine ongeveer 13,4 keer zoveel lucht komt kijken. Misschien dat ik dit eens kan toelichten met een solid works plaatje (Sjoerd, misschien jij dit ooit op de hts gemaakt, anders wil ik wel ff me best doen)

Verhogen van brandstof druk en vergroten van de injectoren zou uiteraard wel kunnen als jij op e85 wil gaan rijden, jammer genoeg kan dit bij de puma niet door de nickaseal cilinder wand!

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door Sjoerd » vr 16 mar 2012, 10:37 am

PumaD schreef:BTW...

2.9 bar brandstof druk is meer dan genoeg als jij met standaard injectoren rijdt...
ik weet even niet meer uit mijn hoofd hoeveel deze zijn, maar vergroten is niet nodig.

ga je dit wel doen, zul je ook grotere kleppen moeten, en/of geflowede kop.. je moet namelijk wat je inspuit ook wel kwijt kunnen in doorstroming, vergeet niet dat per bepaalde hoeveelheid benzine ongeveer 13,4 keer zoveel lucht komt kijken. Misschien dat ik dit eens kan toelichten met een solid works plaatje (Sjoerd, misschien jij dit ooit op de hts gemaakt, anders wil ik wel ff me best doen)

Verhogen van brandstof druk en vergroten van de injectoren zou uiteraard wel kunnen als jij op e85 wil gaan rijden, jammer genoeg kan dit bij de puma niet door de nickaseal cilinder wand!
Om te beginnen heb je bij een optimaal lucht-brandstofmengsel altijd een verhouding van 1:14,8 ==> labda = 1. Precies hiervoor heeft elke auto tegenwoordig een lambda (ja dit is er verkeerd ingegroeid in de branche, het moet labda zijn..).

Ten tweede, helaas heb ik geen tekeningen van de cilinderkop. Simpelweg omdat ik hem er nog nooit lang genoeg af heb gehad om de kans te hebben hem helemaal te tekenen. Mocht je er een ter beschikking hebben, kom ik hem graag eens opmeten :)

satyrs

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door satyrs » vr 16 mar 2012, 7:37 pm

De verhoging van de brandstof druk komt als ik genoeg geld en info heb opgebouwt als ik mijn rotrex supercharger project ga beginnen. Nu eerst wil ik mijn auto doormiddel van spruitstuk, cai, ontsteking optimaliseren.

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: spaghetti uitlaatspruitstuk... winst of niet

Bericht door Sjoerd » vr 16 mar 2012, 8:12 pm

satyrs schreef:De verhoging van de brandstof druk komt als ik genoeg geld en info heb opgebouwt als ik mijn rotrex supercharger project ga beginnen. Nu eerst wil ik mijn auto doormiddel van spruitstuk, cai, ontsteking optimaliseren.
Ik zou eerst eens proberen te berekenen hoeveel meer brandstof je motor zal gaan verbruiken. Denk dat je met dezelfde druk, maar grotere injectoren (bijv. van het mondeo 2.0 blok) al een aardig eind komt.

Plaats reactie