piepend fluitend geluid onder de motorkap

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
robster-f

piepend fluitend geluid onder de motorkap

Bericht door robster-f » do 24 nov 2011, 11:09 am

Beste mede-pumadrivers,

Ik heb nu het volgende probleem gister ging ik even een klein stukje met de auto weg (3 min heen rijden en 3 minuten terug) en ik kom tot de ontdekking dat er een irritant piepend/fluitend geluid onder mijn motorkap vandaag komt. Is dit normaal?? en waar kan dit aan liggen?? Er staat nu 150.500 op de klok en de distributieriem is 1 keer vervangen. Eerder maakte de auto dit soort geluid alleen bij het starten en als ik een stukje had gereden was dit weg.

ik hopen dat dit geen dure reparatie word want ben student en heb hier echt even geen geld voor.

Alvast bedankt!!!

Pumarlene

Re: piepend fluitend geluid onder de motorkap

Bericht door Pumarlene » do 24 nov 2011, 12:30 pm

Ik heb een zoemend, ratelend geluid vanuit de motorkap al een tijdje...
Bij mij is het de waterpomp... dus mss.. :?

Denny
Puma Junior
Puma Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 3:03 pm
Hyves pagina: http://dane-ladiges.hyves.nl/
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: piepend fluitend geluid onder de motorkap

Bericht door Denny » do 24 nov 2011, 1:22 pm

Zoals Pumarlene al zei is de kans groot dat het iig in de buurt van de Multiriem vandaan komt. Ik had het laatst ook maar bij mij was het mn Spanrol. Na beetje olien was het gelukkig weer weg :). Controleer ook gelijk de staat van de multiriem :wink:

robster-f

Re: piepend fluitend geluid onder de motorkap

Bericht door robster-f » do 24 nov 2011, 4:21 pm

ok, ik hoop dan dat t de spanrol of iets dergelijks is, ik ga morgen wel even kijken als het de multiriem is zou ik wel balen want ik heb er extra opgelet bij het aanschaffen dat deze al vervangen is,
bedankt voor de snelle reacties
en mocht ik er nu niet uitkomen zou het dan kwaad kunnen als ik er nog 2 maanden mee doorrijd want dan moet ik m weg brengen voor apk??

satyrs

Re: piepend fluitend geluid onder de motorkap

Bericht door satyrs » do 24 nov 2011, 4:33 pm

het kan inderdaad zitten bij de multiriem. afgelopen week al bij 2 puma's de multiriem+waterpomp+spanrol+geleidenrol vervangen.
maar sluit de lager van de dynamo ook niet uit. probeer de auto te starten zonder elektrische componenten aan. geen radio/voorruit verwarming enz enz. kijk of het piepen dan minder is. zoja kan het dus ook de dynamo zijn.

de kosten voor de onderdelen zijn:
multiriem: 30.52
waterpomp: 109.62 (let op komt nog +/- 5l koelvloeistof bij á 6,- de Liter
spanrol: 94.26
geleidenrol:28.46

de prijzen zijn ex btw. voor een 1.7 met airco. totale arbeid durf ik niet te zeggen. maar ga van een 1.5 uur wel uit.

voor de apk maakt het niet uit of de bovenstaande onderdelen piepen.

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: piepend fluitend geluid onder de motorkap

Bericht door Sjoerd » vr 25 nov 2011, 7:35 am

Let op: Als je geen airco hebt kan het nogal lastig worden een spanrol te vinden. Het kostte mij 270 euro geloof ik. Voor de liefhebber, ik heb nog een ongebruikte multiriem in de schuur liggen voor weinig..

robster-f

Re: piepend fluitend geluid onder de motorkap

Bericht door robster-f » vr 25 nov 2011, 10:01 pm

ik rij denk van de week wel even langs de garage voor de zekerheid en mocht ik een multiriem nodig hebben dan stuur ik je een pm sjoerd

robster-f

Re: piepend fluitend geluid onder de motorkap

Bericht door robster-f » za 26 nov 2011, 4:42 pm

ik vermoed dat het de dynamo is ik heb even goed geluisterd met de kap open en leek daar uit de buurt te komen, het gefluit/gepiep werd iet erger na het ontsteken van de lichten verwarming, kachel, en radio.

ik ga zowiezo voor de zekerheid van de week even langs de garage.

satyrs

Re: piepend fluitend geluid onder de motorkap

Bericht door satyrs » za 26 nov 2011, 6:32 pm

Een nieuwe dynamo is zeer prijzig. Probeer anders (mocht het duidelijk de dynamo zijn) een gereviseerde dynamo te krijgen. Ander laat je dynamo reviseren. Scheelt een hoop geld.

robster-f

Re: piepend fluitend geluid onder de motorkap

Bericht door robster-f » wo 30 nov 2011, 1:20 pm

ik was eergister op werk en een jongen daar had toevallig exact hetzelfde probleem gehad, hij had gekeken of mijn riem genoeg spanning had en zei anders moet je ff een beetje kruipolie daar bij de dynamo spuiten, ik heb dit gister gedaan en het geluid is helemaal verholpen:) nu even kijken hoelang het geluid wegblijft en zal er bij de apk bijvragen of ze daar dan voor de zekerheid even naar willen kijken, bedankt voor alle hulp hier

Plaats reactie