Toerental blijft hangen

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

sjeuf

Toerental blijft hangen

Bericht door sjeuf » ma 05 sep 2011, 8:27 am

Hallo,

Sinds een tijdje doet zich tijdens het gas loslaten het volgende voor.
- bij het koppelen blijft het toerental hangen of stijgt enigszins nog even door
- bij het gasloslaten op de snelweg lijkt het of er cruise-control op de auto zit, toerental zakt niets of nauwelijks.
Met name na het doortrekken doet zich dit euvel voor (in alle versnellingen)
Remmen in de versnelling is de enige remedie het toerental omlaag te brengen.
De gaskabel is ok, het gaspedaal gaat soepel en blijft niet hangen.

Mijn vrouw rijdt voornamelijk in de puma en trekt nooit eens lekker door. Zij rijdt +/- 3000 km/jaar (sonde)
Wie herkent dit wat zou het kunnen zijn?
B.v.d.
Roland (Sjeuf)

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door Harry » ma 05 sep 2011, 9:21 am

Dit kan meerdere oorzaken hebben zoals breuk in een slang waardoor valse lucht wordt getrokken.
Maar meest voorkomend is vervuiling van het gasklephuis/ luchtmassameter of stationair regelventiel.
Kapotte sensor van de gasklep zou ook kunnen.

ps Ik heb jullie op het EFPM gemist of liep ik te slaapwandelen. :mrgreen:
Afbeelding

sjeuf

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door sjeuf » ma 05 sep 2011, 9:33 am

Hoi Harry,

Wij waren er idd niet bij dit jaar , mede de problemen met de puma zijn hier debet aan.
Kan ik dit zelf oplossen of moet de garage hierbij ingeschakeld worden?
Ik verwacht niet dat het de sensor is, ik verwacht eerder een klep waardoor het luchtmengsel van streek raakt.
Het rijdt overigens zeer onprettig als je met remmen het toerental omlaag moet brengen.

Ik rijd nu elke dag met de puma naar Heerlen om te zien of e.o.a. klep los gaat zitten.

Groetjes,
Roland.

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door Harry » ma 05 sep 2011, 10:59 am

Hoi Roland

Ik weet niet hoe technisch jij bent, maar het is zelf te doen.
Was je maar gekomen van het weekend hadden we/ik je kunnen helpen.
Afbeelding

MiniMan
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 127
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 5:51 pm
Facebook Pagina: http://www.facebook.com/#!/MiniRogier
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door MiniMan » ma 05 sep 2011, 11:09 am

Harry schreef:Hoi Roland

Ik weet niet hoe technisch jij bent, maar het is zelf te doen.
Was je maar gekomen van het weekend hadden we/ik je kunnen helpen.
Inderdaad, Harry heeft mij ook geholpen met dit probleem!! :wink:
Binnenkort trotse eigenaar van een zwarte Reanault Clio 1.6 16v full options

Afbeelding

sjeuf

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door sjeuf » ma 05 sep 2011, 1:38 pm

Harry,

Ik kan ook naar M'bracht komen.
Betreffende het "technisch zijn " dat zit wel snor , als ik maar weet waar ik aan moet sleutelen.............

Groetjes,
Roland.

satyrs

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door satyrs » ma 05 sep 2011, 3:25 pm

Sinds een tijdje doet zich tijdens het gas loslaten het volgende voor.
- bij het koppelen blijft het toerental hangen of stijgt enigszins nog even door
- bij het gasloslaten op de snelweg lijkt het of er cruise-control op de auto zit, toerental zakt niets of nauwelijks.
Ik heb dit zelf ook gehad precies dezelfde klachten. ook afgelopen week een andere puma reed de werkplaats in die het ook had. het is de gasklep positie sensor. klein zwart blokje met daaraan een stekker. zit vast aan het gasklephuis met 2 torx (25 zo uit me hooft).

Voordat je alles afkoppeld eerst de accu er af halen. hierdoor reset het systeem en word de "nieuwe" sensor herkent en "gekalibreerd"
let wel op radio code bij de hand!!!

kosten voor de sensor is +/- 70 inc btw. (zonder eventuele korting).

ik hoop het zo wat duidelijker is.

sjeuf

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door sjeuf » ma 05 sep 2011, 7:09 pm

Bedankt voor de tip , zal blij zijn als dit euvel verholpen is.
Dit rijdt voor geen meter op deze manier.

Groetjes,
Roland.

satyrs

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door satyrs » di 06 sep 2011, 10:42 am

Als je naar de ford dealer gaat kan je devolgende finis code geven. 7173046
Scheelt zoeken. Kost 70.08 inc btw

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door Harry » di 06 sep 2011, 11:19 am

@satyrs is het nu dan ook verholpen?
Ik probeer meestal de dingen die niet zo duur zijn, want het reinigen van de dingen die ik noemde kost voor het stationairventiel een beetje remmenreiniger en wat tijd.

@miniman ik begrijp dat die van jou nou goed is.
Roland ik stuur je mijn nummer per pn, ik heb wel middagdienst deze week.
Afbeelding

MiniMan
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 127
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 5:51 pm
Facebook Pagina: http://www.facebook.com/#!/MiniRogier
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door MiniMan » di 06 sep 2011, 11:42 am

@ harry, ik heb het zondagavond nadat ik de autobaan afkwam niet meer gemerkt, het is bij mij nu dus in orde.

Gisteren nog 50 km. binnendoor wegen gereden, niets meer gemerkt
Binnenkort trotse eigenaar van een zwarte Reanault Clio 1.6 16v full options

Afbeelding

satyrs

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door satyrs » di 06 sep 2011, 1:12 pm

@harry bij mij en bij de puma die binnenkwam rijden is het direct verholpen.
Schoonmaken zou lastig zijn. Er zitten in de module een rondje met 2driehoekjes die de positie van de klep voelen.
Als er speling op zit of slijtage lukt dat niet. Heel misschien dat het de stekker is die vies is, maar kleine kans.

En als het die sensor niet is kan je altijd (afhankelijk van de coulance) de sensor omruilen bij de garage.

sjeuf

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door sjeuf » di 06 sep 2011, 3:36 pm

In ieder geval reeds dank voor jullie geweldige respons, super !
Vandaag vanaf het werk (Heerlen) naar de Vadah (Herten) gereden, en raad eens: niets meer gemerkt.... ich mein det ich verrek ! De bekende pijn voor de dokter, als je moet gaan , is het over.......
Maar goed, gasklep positie sensor is voorradig bij de Vadah en kost idd € 70,- incl.BTW.
Morgen wederom een retourtje Heerlen, als het fenomeen zich weer voordoet moet hij er toch aan geloven.
Bedankt alvast allemaal, Harry ik neem nog contact op.

Roland.

R.A.T. RACING

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door R.A.T. RACING » di 06 sep 2011, 4:33 pm

satyrs niet lullig bedoeld ik heb bijde auto's niet gezien hier maar ik geef de voorkeur aan harry's verhaal.
ik ben zelf al jaren automonteur en merk uit die ervaring dat dealers erg makkelijk zijn met dure onderdelen vervangen en dan opnieuw programeren.
heb sinds kort een nieuwe collega die van een dealer af komt en alweer word mijn ervaring bevestigt.
die man die 35 jaar monteur is leert enorm veel bij bij ons. hij komt er achter dat je veel kunt maken door bv schoon temaken wat harry aangeeft.
jou verhaal(ik zeg niet dat het bij jou niet klopt) kan ook verholpen zijn als je je gasklep huis schoonmaakt zodat hij zijn ouwe positie weer in kan nemen.
met een nieuwe sensor zet hij zich naar de vervuilde stand en leert dat hem aan. maar zoals al gezegt ik heb jou auto niet gezien dus kan dat niet met zekerheid zeggen.
dit merken wij veel bij vw. daar zijn nog al eens de gaskleppen vervuild breng je hem naar de dealer zetten ze de laptop er aan stellen hem opnieuw in op de vuiligheid en hij loopt weer goed stationair. dure rekening voor gebruik computer nog wat arbeidsloon erbij tewijl het een kwestie is van even loshalen en schoon maken. het is dan orgineel afgesteld met de goeie kromming van het gasklephuis zoals hij nieuw uit de fabriek komt.

sjeuf

Re: Toerental blijft hangen

Bericht door sjeuf » di 06 sep 2011, 5:30 pm

Zojuist onder de motorkap de sensor eens bekeken. Wat schets mijn verbazing: de sensor zit alleen met het bovenste torx boutje vast, het onderste is "de kloote op" . Sensor kan zodoende een beetje heen en weer bewegen. Nieuw boutje M5 erin gedraaid. Morgenvroeg weer testen op weg naar het werk. (wil eigenlijk nu ( 19.25 uur) al gaan)
Wordt vervolgd.........

Roland.

Plaats reactie