Motor "jaagt", pakt snelheid niet direct op

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

TopGear

Motor "jaagt", pakt snelheid niet direct op

Bericht door TopGear » za 28 feb 2009, 9:41 am

Ja allemachtig, hoe leg je dat nou uit?

Als ik even flink gas geef, geeft hij - dat hoor je en zie je in de toerenteller - wel geweldig veel power, maar de overdracht van die power naar de wielen duurt v??l langer dan ik gewend ben. Alsof hij opeens niet meer doorheeft hoe sterk hij is.

Tot voor kort zat er als het ware een rechte lijn tussen gas geven en snelheid opbouwen, nu zit daar echt een behoorlijk gat tussen. Zal het zo nog eens testen in een 80km zone, maar ik maak me er wel flink zorgen over. Wat kan het zijn?

Ik heb al een beetje rondgelezen in dit deel van het forum, maar kom het niet tegen. Rijd wel - misschien te vaak? - met een laag toerental (zuinig dus), kan dat ermee te maken hebben? Een lui geworden motor?

Het is - alsof de duvel ermee speelt - sinds hij door de APK is. Geen idee wat ze in die garage verder nog gedaan hebben, ik hou het voorlopig maar op toeval.

Alle tips zijn welkom, ben bang m?n motor op te blazen als dit zo doorgaat. Voorlopig maar even niet te wild doen...

TopGear

:puma:
Laatst gewijzigd door TopGear op za 28 feb 2009, 9:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

TopGear

Re: Motor "jaagt", pakt snelheid niet direct op

Bericht door TopGear » za 28 feb 2009, 9:55 am

TopGear schreef:Ja allemachtig, hoe leg je dat nou uit?

Als ik even flink gas geef, geeft hij - dat hoor je en zie je in de toerenteller - wel geweldig veel power, maar de overdracht van die power naar de wielen duurt v??l langer dan ik gewend ben. Alsof hij opeens niet meer doorheeft hoe sterk hij is.
Kennis gebeld en die zegt zonder aarzeling: koppeling versleten. Lijkt me ook de meest logische... Nog andere idee?n hier?

TopGear

:puma:

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Bericht door Harry » za 28 feb 2009, 9:59 am

Als je verhaal hoor vrees ik dat je koppeling het gaat begeven.
Probeer maar eens rustig te accelereren pakt hij dan wel goed op en bij fel accelereren niet en toerenteller gaat wel snel omhoog is je koppeling op.
Dan niet lang hellen ratje bellen.

Dus rustig blijven rijden tot hij vervangen is, ander wordt het lopen.
Succes.
Afbeelding

Sjoerd102
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 5:47 pm
Locatie: Zjwame (Swalmen)
Contacteer:

Bericht door Sjoerd102 » za 28 feb 2009, 10:47 am

Dit is zonder twijfel een versleten koppeling.
Laot gaon dae wage!


Afbeelding

De hierboven vermeldde tekst staat onder voorbehoud van tiebvoudten en vergissingen.
De auteur verwijst tevens naar de vrijheid van meningsuiting.

TopGear

Bericht door TopGear » za 28 feb 2009, 1:02 pm

Harry schreef:Als je verhaal hoor vrees ik dat je koppeling het gaat begeven.
Probeer maar eens rustig te accelereren pakt hij dan wel goed op en bij fel accelereren niet en toerenteller gaat wel snel omhoog is je koppeling op.
Dan niet lang hellen ratje bellen.

Dus rustig blijven rijden tot hij vervangen is, ander wordt het lopen.
Succes.
Shitzooi. Was me al eens aangeraden om te kijken wat hij doet als ik in zn'vijfde versnelling probeer weg te rijden. Nou: probleemloos dus :cry3:

Ratje bellen suggereer je. Ik wil best contact met Ratje als hij iets voor me kan betekenen, maar ik weet niet wat Ratje kan en/of wil doen, of hij tijd heeft en wat hij vraagt. Nou me dunkt - da's een hoop onzekerheid bij elkaar ;-)

Maar ik begrijp uit een posting hier dat ik meteen ook de druklager vervangen moet, en ik ben bang dat ik bij m'n garage al snel naar minimaal 600 euro kijk als het niet meer wordt ivm uurloon :?

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Bericht door Harry » za 28 feb 2009, 1:48 pm

Daarom zei ik Ratje bellen.
Afbeelding

TopGear

Bericht door TopGear » za 28 feb 2009, 3:36 pm

Harry schreef:Daarom zei ik Ratje bellen.
Heb 'm gemaild, z'n tel.nr. heb ik niet... Maar 'ns even kijken hoe nu verder.

:puma:

TopGear

Bericht door TopGear » za 28 feb 2009, 8:37 pm

Even iets anders... M'n garage heeft er een half litertje 5W40 olie ingegooid. Ik had altijd (het zat verdorie in de achterbak) de voorgeschreven 5W30. Dat zal toch niet toevallig wat te maken hebben met de plotseling opdoemende problemen met die koppeling, wel? Ik ben in technisch opzicht bepaald geen licht, I know, maar ik vind het toch zo sterk dat dit gedoe begint na m'n recente bezoekje aan de garage... Als iemand daar nog iets zinnigs over weet...?

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Bericht door Harry » za 28 feb 2009, 10:03 pm

Nee joh, de puma heeft zoals de meeste auto's gewoon een droge plaat koppeling, heeft niks met olie te maken.
Jouw probleem is gewoon een versleten koppelingsplaat.
Afbeelding

TopGear

Bericht door TopGear » za 28 feb 2009, 10:08 pm

Harry schreef:Nee joh, de puma heeft zoals de meeste auto's gewoon een droge plaat koppeling, heeft niks met olie te maken.
Jouw probleem is gewoon een versleten koppelingsplaat.
Ok dank voor het wegnemen van dat vraagteken in m'n hoofd :roll:

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » zo 01 mar 2009, 1:23 pm

je hebt mail

TopGear

Bericht door TopGear » zo 01 mar 2009, 7:16 pm

R.A.T. RACING schreef:je hebt mail
thanx, jij ook 8)

TopGear

Bericht door TopGear » vr 13 mar 2009, 8:08 pm

En zo geschiedde...

M'n Puma rijdt weer als een jonge roofkat, na een gezellig en leerzaam bezoek aan R.A.T. Bovendien ben ik nu de trotse eigenaar van een nieuwe kachelkraan (wat een woord) en *zijn* voormalige grill.

Zou best even een verslagje willen tikken met wat foto's, maar ik zie niet waar dat mag - iig niet in "onderhoud & reparaties". Oh well, heeft geen haast op zich, het weekend duurt nog lang en mijn dag kan alvast niet meer stuk.

WOW mensen, wat is DAT weer fijn, GAS geven en WEG wezen! w000t! 8) :lol:

Passiepooh
Puma Administrator
Puma Administrator
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 9:19 pm
Locatie: Voorburg

Bericht door Passiepooh » vr 13 mar 2009, 8:19 pm

dan zet je je verslagje onder projects... :wink:
dat mag altijd :lol:
Afbeelding

Webmaster Pumadrivers

Zwito

Re: Motor "jaagt", pakt snelheid niet direct op

Bericht door Zwito » wo 04 jan 2012, 9:50 am

Ik heb dus nu hetzelfde probleem. Maar dacht niet dat het ernstig was.. Ik heb de auto net een paar weken. Moet ik de koppeling vervangen????? Is dat een beetje te doen voor iemand die al een tijd sleuteld? anders dan kan ik het samen met mijn vader doen als het makkelijk te bereiken is... Wil niet naar de dure garage...

Plaats reactie