Pagina 1 van 3

Bluefin BF05-FORD-N

Geplaatst: ma 07 jan 2008, 9:32 am
door crz
Ik zit nu dit apparaatje te bekijken en de beschrijving te lezen.

Een neef van een vriend van me, beiden in het bezit van een Focus ST, heeft ook zo'n apparaatje voor zn auto en het schijnt toch wel schitterend eenvoudig en powerverhogend te werken. Hij woont overigens ook in Engeland.

Heeft iemand hier ervaring met dit product? En enig idee waar ze in Nederland te krijgen zijn? Op ebay staat niets helaas, ben benieuwd of ze goedkoper zijn te krijgen dan 299 GBP / 400 EUR.

Edit: Dream Science Flash Tuner DSF2000 nu in de aanbieding, ook voor 299 GBP. Ziet er iets geavanceerder uit, maar geen info over toename vermogen.

Geplaatst: di 08 jan 2008, 9:57 pm
door puMARC
ik vind het wel jammer dat je zo'n blue fin alleen voor 1 puma is, had leuk geweest voor de hele club.....

zijn er geen krakers die dat kunnen kraken?
:twisted:

Geplaatst: zo 07 sep 2008, 7:50 pm
door crz
Vanavond maar weer eens gaan verdiepen in het kietelen van de 1.7 16V.

Wat betreft de Bluefin:

Ford Puma

1997 - 2002
Engine type : Non-Turbo Petrol
Engine size : 1679 cm3
Cylinders : 4
Original bhp : 123
Original nm : 157
BHP increase : 12
NM gain : 17
Lb/Ft gain : 13
Klik voor powercurve
Kost 299 GBP, komt neer op zo'n 370 euro + 22 euro verzendkosten.

Zelfde vermogenstoename is ook te bereiken door chiptuning, dat ongeveer 375 a 400 euro kost. Voordeel van de Bluefin is dat je die weer kunt verkopen, gaat wat lastiger met een chip naar mijn idee.

Merkbare verschillen is minder 'lag' bij het gasgeven, toenemende throttle response en +- 0.7s sneller naar de 100km/u. Wat betreft topsnelheid en tussensprints zijn de gegevens onbekend.

Nogmaals, niemand ervaring met chippen/bluefin in de puma :?: :?:

Geplaatst: zo 07 sep 2008, 7:54 pm
door puMARC
Ik heb er ook nog geen ervaring mee..
ja maar die kan je maar voor 1 auto gebruiken
als je weer wilt verkopen, is jou auto weer origineel....
dat is de beveiliging van het product.
Anders hadden we er een in de club kunnen kopen :P

Geplaatst: zo 07 sep 2008, 7:57 pm
door crz
Wat Bluefin doet, is het laden van de nieuwe settings naar je motormanagement. Dit kun je met een paar drukken op de knop aan en uitzetten. Het is dus niet zo, dat je de Bluefin er maar 1x aan hoeft te hangen en dat het dan allemaal voor elkaar is. Je kunt de Bluefin in principe op elke Puma gebruiken, alleen zodra je hem loskoppelt worden de standaardsettings hersteld, en dus gewoon weer 125pk.

Geplaatst: zo 07 sep 2008, 9:17 pm
door puMARC
wie kan dit kraken??? :P :P :P

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 6:05 am
door Otto
Check PumaPeople, zijn vele topics aan gewijd, en de Bluefin is nog niet gekraakt.

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 8:10 am
door Harry
Edit: Dream Science Flash Tuner DSF2000 nu in de aanbieding, ook voor 299 GBP. Ziet er iets geavanceerder uit, maar geen info over toename vermogen.
Momenteel staat hij voor 249 gbp.
Echter deze firma heeft ook iets voor in club verband.
http://www.dreamscience.eu
Misschien eens contact met ze opnemen wat dit kost voor de pumaclub?
Hoeveel animo is er hiervoor?

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 8:27 am
door Otto
Afhankelijk van de prijs (duhh) heb ik wel interesse.

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 8:54 am
door crz
Ik ook, alleen momenteel nog even niet. Andere dingen hebben even prioriteit, maar heb absoluut interesse!

Geplaatst: wo 06 mei 2009, 6:04 pm
door crz
Nou, ik heb em geinstalleerd vanavond. Kleine 10 minuten werk en even goed opletten dat je niks verkeerd doet.

Toen voor de 1e keer gestart. Dat ging gelijk al iets agressiever dan normaal en hij bleef een minuutje op 1500 toeren hangen voor hij zakte naar het normale 800 a 900. Ik zet de auto in zn achteruit, gaf gas zoals ik gewend was maar ik schrok me kapot, wat een verschil in response!

Toen maar ns rustig door de stad gaan rijden om de motor een beetje op te laten warmen. Het verschil in response van het gaspedaal was al goed te merken, ook bij rustig rijden, dus dat is best wennen. Ik heb het gevoel dat de motor rustiger en soepeler van karakter is geworden, eenvoudiger door de toeren heen trekt. Vooral in de lage toeren, 1500 a 2000, trekt ie enorm soepel. Eerder in de 2e versnelling op dat toerental ging het nooit heel erg soepel, maar nu is het zelfs in de 3e versnelling op dezelfde snelheid geen enkel probleem. Als ik een beetje hoog in de toeren rijd (3000-4000) en ik schakel door, dan voel ik al een pittig duwtje in mijn rug die ik niet kende van een kwartier ervoor en uitnodigt tot meer. Na het schakelen pakt ie veel beter op (zowel in de lage toeren als in de midden tot hoge) en in combinatie met de verbeterde gasresponse is het echt een genot. Na ongeveer 10 minuten rijden kon ik het niet laten en heb ik een stukje snelheid gepakt...

H o l y s h i t :shock:. Ik reed vanuit stilstand de oprit op, deed rustig aan in de 1 en toen naar de 2. Drukte het gaspedaal diep in (niet voluit), maar het ging godsgruwelijk hard en soepel. Voor ik het wist zat ik aan de 5500 toeren, toen naar de 3 gegaan en weer diep het gas in gedrukt. Ik wist niet wat me overkwam, wat een verschil!! Stukje 140 gereden om de motor een beetje te laten wennen, afrit gepakt en verderop weer een andere oprit. Dit maal vol gas. Doortrekken tot +- 6000 toeren, snel schakelen en weer vol gas. De duw in mn rug is serieus niet normaal. Volgens Bluefin zou er 12pk en 17nm bij moeten komen. Ik wist niet goed wat ik er van moest verwachten, ging er eerlijk gezegd vanuit dat het een beetje merkbaar zou zijn maar dit overtreft mijn stoutste dromen :o.

Voor ik het wist reed ik 160 in de 4, toen naar de 5 en hij trok nog even gemakkelijk door. Dat was voorheen wel anders! Voordat ik Bluefin had heb ik op de gps 207km/u gehaald met voor mijn gevoel nog heel iets gas over. Zo soepel als ie zojuist doorging tot de 180 a 190km/u, dat belooft wat.... :wink:.

Na dit stukje snelweg nog even vanuit stilstand geaccelereerd op een lege weg zonder zijstraten op een industrieterrein. Toen was het gevoel helemaal bevestigd, wat een geweldige uitvinding die Bluefin. Moet er eerlijk bij zeggen dat ik in het begin op de snelweg wel eventjes wit wegtrok, want het verschil is echt gigantisch en onverwacht. Omdat mn puma standaard al behoorlijk hard loopt heb ik misschien geluk met mijn motor, maar het puma-rijden heeft voor mij sinds vanavond een geheel nieuw gevoel gekregen :twisted:.

Geplaatst: wo 06 mei 2009, 6:11 pm
door Passiepooh
Leuk verhaaltje...

Ik zeg... stukkie duitsland proberen :twisted:

Geplaatst: wo 06 mei 2009, 6:14 pm
door pumamartin
klinkt goed je eerste ervaringen. 8)
Sneller optrekken is natuurlijk super, top maakt (mij iig) niet zoveel uit.

Ben benieuwd op de iets langere termijn en natuurlijk naar het verbuik.

Geplaatst: wo 06 mei 2009, 6:38 pm
door wesley
kan je niet met die bluefin ook andere puma's voorzien of is dit ??nmalig gebruik.

Geplaatst: wo 06 mei 2009, 7:45 pm
door Otto
Wesley, check voor uitgebreide toelichting de andere topics hierover: Bluefin is eenmalig te gebruiken.

Crz, misschien moet ik toch maar eens gaan nadenken over zo'n bluefin, dit klinkt wel aantrekkelijk :wink: