Probleem met Puma: foutcodes!

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Clawz

Probleem met Puma: foutcodes!

Bericht door Clawz » di 12 dec 2006, 7:18 pm

Zoo.. ik heb de Elmscan 5 USB binnen, mooi dingetje! Lees de puma prima uit!

Ik zal direct even heel kort mijn probleem uitleggen met de Puma: Als ik meer dan een beetje gas geef tussen 1000 en 2000 toeren, dan stottert de motor krachtig, en voelt het een beetje alsof je in de buik van een kangaroo zit: je stuitert alle kanten op. Als de motor/uitlaat goed warm zijn hoor je ook de benzine ontploffen in de uitlaat, dus ik vermoed dat er wat mis is met het mengsel (teveel ingespoten).
Een aantal (UK) pumapeople had dit ook (lambda kapot), maar mijn benzineverbruik is nog te 'goed' om dat kapot te hebben. Buiten die rev-range gaat ie ook nog prima, dus bougie(kabels) lijkt me vrij sterk (krijg ook geen misfire foutmeldingen).

Ik heb de volgende foutcodes ontdekt:
P0113 Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit High
P0135 O2 Sensor Heater Circuit
P0500 Vehicle Speed Sensor "A"

Na een DTC code reset waren ze allemaal weg (de O2 sensor fout kwam dus waarschijnlijk omdat ik hem een keer losgetrokken had om te meten).
De P0500 kwam terug (Pending), en ik zag net de P0113 ook weer terug staan. Ze waren wel allebei weg toen ik daarna de motor uitzette, dus waarschijnlijk had dat wat met dat pending te maken (motor te kort aan ofzo, dus alle pending weg).

Mijn vraag: Kan iemand met de diag kabel eens 100 meter rijden, en vertellen of hij een snelheid ziet aangegeven? De P0500 code wil zeggen dat je speedsensor kapot is. Mijn dashboard doet het echter prima, alleen ik zie dus inderdaad geen snelheid via de diagnose kabel (blijft op 0 staan).

Ik vraag me dus af of er iets raars aan de hand is (dashboard doet het wel, ECU ziet het niet, half dode sensor ofzo? Geeft maar de helft door?), of dat dit een 'feature' van de puma is (die foutmelding heeft iedereen ofzo).

Alvast bedankt, en eventuele hulp bij het probleem wordt ten zeerste op prijs gesteld! En anders word het waarschijnlijk een bezoekje Ford dealer :(



edit gabbagirl: gesplitst wegens onjuiste subtopic voor dit soort berichten

hansie

Bericht door hansie » di 12 dec 2006, 7:46 pm

Bedoel je dat iemand met jouw scanner rijdt, of dat iemand gewoon probeert wat hij uitleest met een andere scanner (of hij wel een snelheid op de scanner krijgt? In het laatste geval, bij ons wel dus.

Welke software gebruik je? Ik heb het vermoeden dat je VSS niet goed werkt.

Edit: Jon is (nog) geen lid, dus reactie zal er niet komen.

RiZZaH

Bericht door RiZZaH » di 12 dec 2006, 9:06 pm

pending is niet slecht, zijn tijdelijke codes ;) niet echt fouten dus

greetz,
riz

Nowi

Bericht door Nowi » wo 13 dec 2006, 5:03 pm

Maar als ze terugkomen wel degelijk dat er iets scheelt met die codes. hapering of dergelijke.
Denk eerlijk dat het uwe temperatuur van de lucht stuk is.
Zal denken dat het koud is en spuit meer in?
Is een gedacht he.

Clawz

Bericht door Clawz » wo 13 dec 2006, 9:39 pm

Gabbagirl, dank voor het verplaatsen ;)
Ik pm je zometeen even een prijsje wat de distributieriem mij gekost heeft voor in de FAQ area, ik kan er zelf niet replyen.
Nowi schreef:Maar als ze terugkomen wel degelijk dat er iets scheelt met die codes. hapering of dergelijke.
Denk eerlijk dat het uwe temperatuur van de lucht stuk is.
Zal denken dat het koud is en spuit meer in?
Is een gedacht he.
Rizzah & Nowi: Dat klopt. Ik heb even ermee ge-experimenteerd, en de pending code krijg je als hij pas de eerste keer de foutmelding ziet. De 2e of 3e keer dat hij het ziet maakt hij hem permanent.

De Inlet Air Temp code komt niet meer terug (ik zag na afloop van het naar huis rijden deze avond ook dat na een tijdje stilstaan de temperatuur naar een graadje of 18 was gestegen, ipv de 5 graden die het buiten is, dus dat zou zeggen dat ie in orde is.

De speedsensor error blijft komen, de ECU vehicle speed blijft ook op 0 staan. Dankzij Hans weet ik dat dit dus niet hoort bij een Puma, en dus ook echt een fout is.

Ik ga morgen even langs de Ford dealer voordat ik naar het werk ga, even kijken of ik hem achter kan laten en dat ze er even naar kijken. Het begint nu stevig irritant te worden, en het ontploffen van benzine in de uitlaat klinkt leuk maar sloopt je wel je katalysator als het wat heftig gebeurt. En das pas echt duur...

Wish me luck, ik hoop dat het inderdaad toch ergens de temperatuursensor is... 30 euro + wat uurloon en ik ben gefixt :)

hansie

Bericht door hansie » do 14 dec 2006, 7:55 am

Hopelijk is dat de oplossing. We horen wel hoe het afloopt.

Clawz

Bericht door Clawz » zo 17 dec 2006, 3:12 pm

Ik ben niet langs de Ford dealer geweest, heb die avond nog even een stukje gereden en puur getest, en kwam tot de conclusie dat het puur temperatuur afhankelijk was (als ie nog koud is snel optrekken laag in die toeren is geen probleem).
Dit liet me denken dat het toch wat met de inlaatlucht was, en de temperatuur hiervan, dus ik heb gewacht tot vandaag dat ik tijd had, en nog even alles nagelopen.

Ik heb de IAT sensor schoon gemaakt, zag er niet echt smerig uit maar toch maar even flink schoongespoten. Dat had helaas geen effect.

Als laatste poging maar even de bougies nagelopen, zagen allemaal mooi bruin en bijna niet gebruikt uit (klopt, want ze zitten ook maar 1 tot 2k km erin). Ook even de MAF (luchtmassaweger) bekeken. En voila, hij deed het weer normaal. :shock:
Ik heb dus puur alleen gekeken, niks aangepast. Ik vermoed dat er wat oxidatie op de connector van de MAF zat, en dat dit door het los en vast maken weer goed contact maakt :S Raar, want er was geen foutmelding, en je zag hem ook gewoon meten via de kabel.

Anyway, hij doet het weer, iemand die (min of meer) hetzelfde probleem heeft (schokken tussen 1000 en 2000 rpm, benzineverbruik min of meer normaal (dus geen dode lambda sensor)), probeer je MAF eens ;)

Dank allen voor de suggesties, en bedankt om hem even hier te laten staan!

hansie

Bericht door hansie » ma 18 dec 2006, 6:47 am

Nou da's toch nog snel en goedkoop opgelost.
Wellicht nu 10 Euries over voor een lidmaatschap 8)

Clawz

Bericht door Clawz » ma 18 dec 2006, 10:48 am

Exact, komt eraan. Ik maak het vanavond over en stuur het inschrijfformulier op. Deze meevaller moet gevierd worden ;)

Pumagirl

Bericht door Pumagirl » ma 18 dec 2006, 11:45 am

Clawz schreef:Exact, komt eraan. Ik maak het vanavond over en stuur het inschrijfformulier op. Deze meevaller moet gevierd worden ;)
:coolish:

hansie

Bericht door hansie » ma 18 dec 2006, 1:53 pm

Clawz schreef:Exact, komt eraan. Ik maak het vanavond over en stuur het inschrijfformulier op. Deze meevaller moet gevierd worden ;)
Da's heel mooi. Ik ben een beetje aan het experimenteren met het uitlezen van de Puma en zal binnenkort een en ander daarover in het technisch gedeelte plaatsen. En omdat jij daar ook mee bezig bent is het leuk dat je mij misschien van goede raad kunt voorzien (en omgekeerd als het nodig is).

Clawz

Bericht door Clawz » ma 18 dec 2006, 8:00 pm

Money is in the air, brief doe ik morgen op de post :)

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » ma 18 dec 2006, 8:35 pm

Clawz schreef:Money is in the air, brief doe ik morgen op de post :)

Super, en dan natuurlijk ook eens mee komen naar een meeting of tourtocht :wink:
Want ik ben bang dat ik in Beek nooit tegen kom :cry2: :wink:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Clawz

Bericht door Clawz » ma 18 dec 2006, 8:38 pm

Ik hoop het, dat zal er de komende maanden niet in zitten ivm 6 dagen in de week werken.
Maar wie weet zodra dat voorbij is en ik weer wat meer tijd over heb ;)

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » di 19 dec 2006, 11:50 am

Clawz schreef:Ik hoop het, dat zal er de komende maanden niet in zitten ivm 6 dagen in de week werken.
Maar wie weet zodra dat voorbij is en ik weer wat meer tijd over heb ;)
moet ik ook en kom ook regelmatig :wink:

Plaats reactie