Koppeling versleten???

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

X-tof

Koppeling versleten???

Bericht door X-tof » di 12 dec 2006, 11:33 am

Heb sinds kort probleem ontdekt aan mijn koppeling (denk ik).
Als ik optrek en ik geef goed gas dan stijgen mijn toeren net alsof ik in neutraal rij en mijn snelheid gaat maar zeer langzaam omhoog. Als ik dan wat gas los en wat trager optrek daalt het toerental terug naar normaal en blijft mijn toerental zoals het hoort.

Heeft dit iets met koppeling te maken, of distributieriem?
Iemand die me kan helpen of dit ook al heeft meegemaakt?

Thanks
X-tof

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » di 12 dec 2006, 11:55 am

koppeling :wink:

X-tof

Bericht door X-tof » di 12 dec 2006, 12:07 pm

Enig idee wat mij dit gaat kosten.
En is het gevaarlijk als ik zo nog even rondrij? want wil natuurlijk wel mee met de kersttour van deze zondag...

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » di 12 dec 2006, 2:56 pm

het zal steeds erger worden maar ik heb er zelf nog even mee rond gereden maar natuurlijk niet telang uitstellen anders kom je dadelijk helemaal niet meer vooruit

RiZZaH

Bericht door RiZZaH » di 12 dec 2006, 3:13 pm

erger worden kan je perfect mee rondrijden ;)

heb een vol jaar zo gereden, gewoon niet meer proberen zo snel aan te zetten ;)

nieuwe koppeling kost zo een 240? + werk

en in het vervolg effe de zoek functie gebruiken h? ;) een post of 5 hieronder staat het antwoord ;)

greetz,
riz

X-tof

Bericht door X-tof » di 12 dec 2006, 4:00 pm

Ok Thanks,

Vond dat het wel al vrij snel is dat ie versleten is, heb nog maar 100.000km gereden.
Misschien laat ik de koppeling wat teveel afzien :oops:

Sjoerd102
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 5:47 pm
Locatie: Zjwame (Swalmen)
Contacteer:

Bericht door Sjoerd102 » di 12 dec 2006, 4:07 pm

Heb probleem ook gehad toen ik de puma gekocht, ook een versleten koppeling. Ik heb deze toen ook direct laten vervangen Nu loopt hij weer als trein.
Laot gaon dae wage!


Afbeelding

De hierboven vermeldde tekst staat onder voorbehoud van tiebvoudten en vergissingen.
De auteur verwijst tevens naar de vrijheid van meningsuiting.

Nowi

Bericht door Nowi » di 12 dec 2006, 6:58 pm

Je kan er blijven mee rijden maar ze wel zo weinig mogelijk laten slippen.
Want hoe meer de koppeling slipt hoe sneller ze verslijt.
Heb altijd al bij mijn puma,s last gehad van koppeling heb ze alle 2 (de 1.7) gekocht boven de 100000km en alle2 waren ze versleten

X-tof

Bericht door X-tof » ma 18 dec 2006, 11:53 am

Vandaag even bij ford-dealer langsgeweest voor offerte, en hij stelde voor om ineens ook de 'butee' te vervangen, had hier nog nooit van gehoord maar is blijkbaar een olie-drukregelaar of zoiets???

Deze lekt op dit moment nog niet maar als die na nieuwe koppeling wel begint te lekken moeten ze er weer alles afhalen, suggesties?

En kan iemand me vertellen waar die koppeling juist zit, want hij zei me dat het moeilijk is om met een getunede voorbumper de koppeling te vervangen...

Gast

Bericht door Gast » ma 18 dec 2006, 3:41 pm

X-tof schreef:Vandaag even bij ford-dealer langsgeweest voor offerte, en hij stelde voor om ineens ook de 'butee' te vervangen, had hier nog nooit van gehoord maar is blijkbaar een olie-drukregelaar of zoiets???

Deze lekt op dit moment nog niet maar als die na nieuwe koppeling wel begint te lekken moeten ze er weer alles afhalen, suggesties?

En kan iemand me vertellen waar die koppeling juist zit, want hij zei me dat het moeilijk is om met een getunede voorbumper de koppeling te vervangen...
weet geen exact antwoord op je vragen maar ben wel benieuwd hoeveel pingels dit grapje moet gaan kosten.....

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » ma 18 dec 2006, 6:31 pm

X-tof schreef:En kan iemand me vertellen waar die koppeling juist zit, want hij zei me dat het moeilijk is om met een getunede voorbumper de koppeling te vervangen...
butee nooit van gehoort zal wel weer zoon belgies woord zijn misschien dat ze het druk lager bedoelen die zij hydrolisch kun je beter meteen vervangen ja kost dan ook niet veel extra's meer

met een getunde bumper moeilijker koppeling vervangen? :schater: laat je niet voor de gek houden
de koppeling zit tussen de versnellingsbak en de motor in daarvoor moet de versnellingsbak er uit maar dit heeft niets met de bumper te maken deze hoeft niet los.
kosten? geen idee maak nooit rekeningen op het werk weet alleen wat ik zelf moet betalen

Nowi

Bericht door Nowi » ma 18 dec 2006, 6:32 pm

Koppeling zit tussen motor en versnellingsbak.
Als je naar mijn project gaat kijken en je ziet mijn motor zonder versnellingsbak. Dan zal je aan de andere kant van de distributieriem een groot rond stalen wiel zien daarop word de koppeling gevezen.
Dus bij een nieuwe koppeling word alles rond de versnellingsbak los gemaakt. Ophanging vooraan los gemaakt. En dan de versnellingsbak langs onder eronderuit gehaald. En dan kan men pas aan de koppeling.
Dus veel werk.
Die druklager kost tussen de 50en de 100euro ongeveer. Dacht 80maar niet zeker.
Aangezien die ongeveer even lang meegaat als koppeling is het best dat je deze mee vervangt.
Indien niet en binnen een Xaantal km gaat deze stuk. Dan moet gans de boel terug uitelkaar gevezen worden.
Zou dus dom zijn als je daar op gaat besparen.
Dus derect koppeling met druklager vervangen.


Druklager is eigenlijk het onderdeel dat u koppeling doet onkoppelen. Dus met op u pedaal te duwen duw je olie naar de druklager deze schuift uit en ontkoppelt de koppeling.

edit: butee is inderdaat druklager

X-tof

Bericht door X-tof » ma 18 dec 2006, 7:58 pm

de dealer gaf me een ruwe schatting van de kosten:
+/- 200 euro voor de koppeling
en +/- 150 ? 200 euro voor de druklager
zonder werkuren

:roll:

Nowi

Bericht door Nowi » di 19 dec 2006, 6:54 pm

250euro koppeling en bijna 80euro voor druklager.
Zijn wel prijzen toen ik bij ford werkte en zonder BTW dacht ik.En 100%zeker van de prijzen ben ik niet is al 1jaar geleden vervangen.
Dus zal iets meer zijn dan deze prijzen.

De koppeling=250euro is dus koppeling en drukgroep tesamen.Weet nu niet dat je de koppeling appart kan hebben.
Met drukgroep bedoel ik NIET druklager.
Dus als ik een koppeling vervang dan vervang ik koppelingsplaat, drukgroep, druklager.
Koppeling en drukgroep zitten in 1doos en druklager in een 2de

X-tof

Bericht door X-tof » wo 06 jun 2007, 7:02 am

De koppeling van een puma met 100000+ km zal altijd wel wat gevoelloze koppeling hebben. Kheb de mijn nog niet laten vervangen maar hij slipt ook niet erg meer door.

Mss ervaringen van pumadrivers die hun puma nieuw hebben gekocht?

Plaats reactie