Distributieriem vervangen en toen...

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Gast

Distributieriem vervangen en toen...

Bericht door Gast » vr 10 nov 2006, 11:47 am

Hallo allemaal,

Mijn eerste topique in het ledengedeelte (thanks gabbagirl, it's working!).
Zoals in het niet ledengedeelte reeds allemaal gezegd is, ik zou mijn distributieriem vervangen. Ik heb 'm gekocht met 140000 op de teller, en was nog niet gebeurd, dus zo gezegd zo gedaan, naar de lokale dealer en gevraagd wat dat ging kosten.

Distributie riem was 269 en de multi riem daarbij was 40, heel netjes dus, dat waren prijzen die op de kaart van Ford Nederland stonden.

Afspraak gemaakt, en afgelopen maandag ingeleverd. Eind van de middag gebeld hoe het zat, en wat bleek, er waren problemen. Men had het geheel gedaan maar de motor liep echt belabberd, dus dachten ze dat de riem verkeerd zat. Dinsdag zouden ze verder gaan, en het dan oplossen. Dinsdag weer gebeld, en had men het nog een keer gedaan, waarbij het weer fout was gegaan, en daarna hadden ze met meerdere personen er naar gekeken (inclusief de chef van de lokale vestiging) en was alles gecontroleerd, zou dinsdag aan het eind van de dag klaar zijn.

En klaar was de auto ook. Mij werd een rekening voorgelegd van bijna 460 euro (toettoet) en dus even een hartig woordje gesproken, dat het niet geheel in overeenstemming was met wat men zei.
Nagevraagd en het systeem (op de PC) gaf dus andere prijzen aan dan die kaart van Ford, maar men maakte het goed met mij, dus er ging 110 euro af.

Ik weg met die auto, en dus rondje gereden etc... en wat ik nu dus merk, is dat de auto stationair niet meer lekker loopt.
Wat is het geval:
Wanneer ik de auto warm rij, en stationair laat staan, koppeling vrij, voeten van de pedalen dan zakt het toerental naar z'on 800 toeren in eerste instantie. Wat wil echter het toeval, binnen ongeveer 1 ? 2 minuten zakt het toerental rustig in, tot ongeveer iets boven de 500 toeren.
En dan als hij daar is, dan wordt er automatisch een beetje (poepje) gas gegeven om het toeren tal weer op te vijzelen en daarna weer terug te zaken.

Voordat ik de auto inleverde was deze gewoon constant op 800 toeren, geen problemen, en nu vandaag dus teruggeweest, en heeft men ernaar gekeken maar kan men niets vinden, vanmiddag ga ik nog terug, om 'm aan de PC te hangen (ze hadden ook de laatste software erop gezet bij het vervangen van de distributieriem) en dan eens uit te lezen.

Al met al een heel verhaal, maar herkennen jullie dit probleem, en weten jullie misschien waar dit aan ligt?

Groetjes,

Jan

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » vr 10 nov 2006, 6:33 pm

Gelukkig herken ik het verhaal niet, 'mijn'distributie riem is in maart vervangen. Alles funtioneerd zoals het van te voren ook deed.

Ik denk dat RAT je hier meer over kan vertellen, hij is auto monteur.
Ik weet dat het bij de puma goed oppassen is dat de riem weer net zo gemonteerd wordt zoals ie zat. Mijn garage had een jaar geleden voor het eerst de riem bij een puma vervangen. Toevallig was ik toen ook daar de monteur had een heel pak papier uitgedraaid met instructies voordat ie begon kan ik je zeggen.
Omdat ik niet precies weet hoe en wat kan ik het uiteraard niet goed uitleggen. Maar RATje kan dat zeker.
Misschien verklaard dat iets.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » vr 10 nov 2006, 6:58 pm

pumamartin schreef:Omdat ik niet precies weet hoe en wat kan ik het uiteraard niet goed uitleggen. Maar RATje kan dat zeker.
Misschien verklaard dat iets.
je zegt het zelf al martin de hoe en wat weet ik ook niet precies maar van de riem zou kunnen kloppen als ze het gereedschap niet juist hebben gebruikt en daardoor niet goed de krukas hebben geblokkeert kan het zijn dat de timing niet klopt en daardoor niet of slecht loopt en in het ergste geval de kleppen krom. op de krukas zitten geen merktekens zoals bij de meetste motoren om het tijdstip te bepalen dit word gedaan door een pen in het blok te steken en daar de krukas mee vast tezetten om te voorkomen dat deze verdraait. en aangezien de krukas tandwiel in oneindig standen kan staan als je de krukaspoelie los maakt is het eigenlijk onmogelijk het juiste tijdstip te bepalen. maar ik was er niet bij dus kan ook niet zeggen of het zo is gegaan of dat ze je voor de gek hebben gehouden.

Gast

Bericht door Gast » vr 10 nov 2006, 7:59 pm

Hallo RATje,

We zijn inmiddels al wel een stukje verder, ben bij een andere vestiging geweest om mijn Puma uit te lezen (apparatuur was defect bij de lokale vestiging) en men heeft geconstateerd dat er toch nog iets is dat die riem niet goed zit. Aanstaande dinsdag wordt het geheel dus voor de vierde keer geheel opengehaald en wordt er gaat men opnieuw kijken of het niet verkeerd zit.

Wat jij zegt, daar ben ik wel een beetje bang voor, dat er nu blijvende schade is ontstaan, maar dat merk je snel genoeg, het moet gewoon goed zijn, en dat is het nu niet. Wordt vervolgd dus.

Groetjes,

japie101

Gast

Bericht door Gast » zo 12 nov 2006, 1:15 pm

Hello RAT,

Zou het kunnen dat 2 nieuwe riemen zich gewoon eerst moeten nestelen voordat dit probleem als blijvend kan worden bestempeld. Toeval wil: ik had vandaag een stuk gereden en liet net de auto thuis even stil staan, om te kijken of het nog steeds was, en het is dan gewoon 10 minuten stabiel stationair lopen.

Het vreemde is wel, de garage (Ford dealer) onderneemt actie hierop naar aanleiding van een foutcode die is uitgelezen, of die nu weg is weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt nu zich niet voor te doen of geheel weg te zijn. Vaag...

japie101

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » zo 12 nov 2006, 3:09 pm

een riem hoeft niet in te lopen sterker nog hij zal op tijd moeten blijven staan

het kan zijn dat de auto een foutcode heeft opgeslagen en daar door in een ander kenveld is gaan lopen om de boel heel te houden zodat je toch nog naar huis kunt rijden als het geen blijvent of terug koment probleem is kan het nu zijn opgelost door hem te wissen wat dus gedaan is uit jou verhaal kan lezen.de computer heeft nu de foutcode niet meer en zal dus met de juiste waarde gaan lopen.

Nowi

Bericht door Nowi » zo 12 nov 2006, 11:30 pm

R.A.T. RACING schreef:een riem hoeft niet in te lopen sterker nog hij zal op tijd moeten blijven staan

het kan zijn dat de auto een foutcode heeft opgeslagen en daar door in een ander kenveld is gaan lopen om de boel heel te houden zodat je toch nog naar huis kunt rijden als het geen blijvent of terug koment probleem is kan het nu zijn opgelost door hem te wissen wat dus gedaan is uit jou verhaal kan lezen.de computer heeft nu de foutcode niet meer en zal dus met de juiste waarde gaan lopen.
Denk het zelfde. Dus tijdens vervangen van riem heeft de pc een fout ondervonden(wat normaal kan gebeuren want diene zegt wat gebeurd hier allemaal) en zich zo door de foutcode slecht gedroeg. na wissen van code is alles terug normaal.

Gast

Bericht door Gast » ma 20 nov 2006, 5:54 pm

Om een lang verhaal kort te maken: inderdaad, na het wissen van de fouten die overigens niet meer terugkwamen, maar er dus nog in stonden, is alles weer zoals het hoort, oud en vertrouwd.

Dit alles had natuurlijk gewoon voorkomen kunnen worden, maar ik heb de indruk dat Puma's ook bij de Ford dealer een gevalletje apart zijn, en men er dus ook niet echt goed mee om kan gaan. In elk geval in mijn geval, en zo klein is die dealer echt niet.

Maar goed, rijdt allemaal weer prima, en is ready voor een hoop extra kilometers!

~japie101

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » ma 20 nov 2006, 7:12 pm

Gelukkig maar!!

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » ma 20 nov 2006, 8:44 pm

japie101 schreef:Dit alles had natuurlijk gewoon voorkomen kunnen worden, maar ik heb de indruk dat Puma's ook bij de Ford dealer een gevalletje apart zijn, en men er dus ook niet echt goed mee om kan gaan. In elk geval in mijn geval, en zo klein is die dealer echt niet.
~japie101
toch maar liever naar de echte dealer :? :wink:

Gast

Bericht door Gast » ma 20 nov 2006, 9:11 pm

R.A.T. RACING schreef:
japie101 schreef:Dit alles had natuurlijk gewoon voorkomen kunnen worden, maar ik heb de indruk dat Puma's ook bij de Ford dealer een gevalletje apart zijn, en men er dus ook niet echt goed mee om kan gaan. In elk geval in mijn geval, en zo klein is die dealer echt niet.
~japie101
toch maar liever naar de echte dealer :? :wink:
Dat is een goede, hoe herken ik een echte Ford dealer en een hulpsinterklaas?

~japie

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » ma 20 nov 2006, 10:13 pm

waarom zou je naar een dealer gaan?

Gast

Bericht door Gast » ma 20 nov 2006, 10:41 pm

R.A.T. RACING schreef:waarom zou je naar een dealer gaan?
Hi, omdat ik had gelezen dat distributieriem speciaal gereedschap vereist, en je er logischerwijs van uit kan gaan dat men nergens zoveel van Fords af weet, dan bij de Ford dealer..

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » di 21 nov 2006, 11:57 am

maar als ze nog niet eens een riem er op kunnen leggen met gereedschap die je ook op een focus moet gebruiken. :?
is mijn nog niet overkomen als niet dealer in een dorps garage

Sjoerd102
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 5:47 pm
Locatie: Zjwame (Swalmen)
Contacteer:

Bericht door Sjoerd102 » vr 15 jun 2007, 7:50 am

Ook ik heb ongeveer dit probleem.
Ik heb afgelopen Maandag de distributieriem, spanrollen en waterpomp laten vervangen.
Het toerental is normaal, maar hij trekt nu slechter op. Als ik 120 rij in de 5 en ik moet gas bijgeven, gaat het zeer moeizaam.
Ik moest bij 500km sowiezo ff terugkomen om de boel ff na te trekken. Dan wordt ook gelijk de zooi ff gereset, hopelijk is dan het probleem voorbij.
Laot gaon dae wage!


Afbeelding

De hierboven vermeldde tekst staat onder voorbehoud van tiebvoudten en vergissingen.
De auteur verwijst tevens naar de vrijheid van meningsuiting.

Plaats reactie