Pagina 1 van 2

spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: di 26 jun 2012, 2:44 pm
door robster-f
Ik heb een tijdje weinig aan de puma geknutseld en nu de zomervakantie eraan komt zal ik wel weer wat vrije tijd overhouden en keek laatst naar de stand van de wielen van mijn puma'tje en dacht het zou mooi zijn als die wielen wat naar buiten kunnen, ik dacht het volgende:

voor 2 spoorverbreders van 2cm
Achter 2 spoorverbreders van 4cm

De spoorverbreders voor zijn universeel, raden jullie dit aan of af en waarom?

achter zijn ze gewoon van ford steek 4x108 dus neem aan dat dat geen problemen moet geven

En montage ervan is toch een makkelijk klusje is toch weel eraf, spoorverbreder ertussen, langere bouten en monteren? Nu las ik wat topics dat je met de ABS sensoren zit kan iemand mij hier meer over vertellen.

alvast bedankt!

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: di 26 jun 2012, 5:31 pm
door Sjoerd
Spoorverbreders; nooit doen. Doordat de lengte tussen de naaf en het wiel langer wordt nemen de krachten op de bouten toe. Vaak hebben spoorverbreders ook geen naafrand waar het wiel op kan steunen. Dit neemt normaal gesproken nog het meeste kracht op. Doordat deze lengte langer wordt krijgen niet alleen de wielbouten meer dwarskracht te verduren, maar ook de wiellagers. Deze zullen waarschijnlijk dan ook sneller slijten.
Geregeld zie je dat mensen andere velgen monteren maar geen centreerringen plaatsen. Dit kan dit wegnemen. Maar nogmaals; de meeste spoorverbreders hebben dit niet. Als je het wil doen, doe het dan goed en zet een andere wielnaaf er in.

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: di 26 jun 2012, 7:57 pm
door satyrs
voor de achteras zijn er spoorverbreders te krijgen die geen problemen geven voor de wiellagers. dit zijn dan verbreders van de street ka. 20.5 mm per kant dus totale verbreding 41 mm. deze verbreders zijn te plaatsen tussen de as en het rondsel zodat er geen stress op het wiellager rust. MAAR het is geen gemakkelijk werk. er is veel risico dat je de abs sensoren kapot maakt! (duur geintje)

conclusie: ja het kan achter heel goed. maar wees voorbereid!!

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: di 26 jun 2012, 7:58 pm
door Sjoerd
Klopt. Had de Racing Puma deze ook niet?

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: di 26 jun 2012, 8:00 pm
door satyrs
alst goed is wel, alleen hadden die een andere naaf achter omdat ze remschijven hebben en daarom al 1cm meer naar buiten stonden. voor de show autos werden er zelfs 30mm per kant gebruikt.

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: di 26 jun 2012, 8:14 pm
door Sjoerd
satyrs schreef:alst goed is wel, alleen hadden die een andere naaf achter omdat ze remschijven hebben en daarom al 1cm meer naar buiten stonden. voor de show autos werden er zelfs 30mm per kant gebruikt.
Ja dat is logisch. Zal wat gekost hebben om enkel voor de showauto's een paar aparte naven te maken..

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: di 26 jun 2012, 8:40 pm
door satyrs
nee die 30 cm zijn die spacers als de street ka maar dan groter ;)

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: di 26 jun 2012, 9:57 pm
door pumamartin
Omdat ik geen zin meer heb om weer eens te schrijven dat ik al (heb ik het alleen over mijn huidige Puma) al 4 jaar rij met spoorverbreders van 20 mm per kant voor en achter met 25 mm per kant.... en geen problemen met wat dan ook heb (er zal zeker wel ooit iets kapot gaan/veel sneller sleiten, denk), maar wel spoorverbreders heb die voor de Puma bedoeld zijn en geen universele, niet TüV gekeurde rommel
oeps..... heb ik het toch gezegd :mrgreen:

kijk in mijn Show your car en gebruik ze zoek functie van het forum en lees het allemaal eens rustig terug.

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: wo 27 jun 2012, 11:35 am
door Otto
Gebruik ff de zoekfunctie: ik heb ergens een berichtje geplaatst met de onderdeelnummers/prijzen van de StreetKa spacers. Gewoon via de dealer dus...

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: wo 27 jun 2012, 3:36 pm
door robster-f
ok dankjewel voor de reacties, van die universele dingen zie ik dan zowiezo af, ik ga nog ff rustig de verdere opties bekijken

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: wo 27 jun 2012, 5:47 pm
door Sjoerd
pumamartin schreef:Omdat ik geen zin meer heb om weer eens te schrijven dat ik al (heb ik het alleen over mijn huidige Puma) al 4 jaar rij met spoorverbreders van 20 mm per kant voor en achter met 25 mm per kant.... en geen problemen met wat dan ook heb (er zal zeker wel ooit iets kapot gaan/veel sneller sleiten, denk), maar wel spoorverbreders heb die voor de Puma bedoeld zijn en geen universele, niet TüV gekeurde rommel
oeps..... heb ik het toch gezegd :mrgreen:
Tüv-keur hoeft op zich ook niet zoveel te zeggen. De fabrikant levert in het algemeen papierwerk in en de tüv checkt het. Vaak rekenen ze het niet eens na maar wordt enkel gekeken of het voldoet aan de ECE-R46(?) regels.

Ik blijf er bij dat ik die dingen nooit zou monteren. Een groot deel heeft geen afdoende, op de velg afgestemde wielnaaf-rand-dinges en helaas worden er nog veel te veel verkeerd gemonteerd. Niet zo lang terug nog een VW-bus gezien waarbij zijn wielbouten volledig afgebroken waren. En dat met Eibach spacers, dat is toch geen rommel zou je denken.. Bleek uiteindelijk dat er geen naafrand op die spacers zat en de spacer niet op moment aan de wielnaaf waren gezet! Moraal van het verhaal, het zal ietwat hebben getrild/getordeerd waardoor het zooitje er op gegeven moment af kwam zetten. Toch heel de Re-voorzijde aan gort omdat hij op zijn remschijf de vluchtstrook op gleed. Hij had mazzel dat het nog zo afliep!

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: wo 27 jun 2012, 7:43 pm
door pumamartin
Sjoerd schreef:
pumamartin schreef:Omdat ik geen zin meer heb om weer eens te schrijven dat ik al (heb ik het alleen over mijn huidige Puma) al 4 jaar rij met spoorverbreders van 20 mm per kant voor en achter met 25 mm per kant.... en geen problemen met wat dan ook heb (er zal zeker wel ooit iets kapot gaan/veel sneller sleiten, denk), maar wel spoorverbreders heb die voor de Puma bedoeld zijn en geen universele, niet TüV gekeurde rommel
oeps..... heb ik het toch gezegd :mrgreen:
Tüv-keur hoeft op zich ook niet zoveel te zeggen. De fabrikant levert in het algemeen papierwerk in en de tüv checkt het. Vaak rekenen ze het niet eens na maar wordt enkel gekeken of het voldoet aan de ECE-R46(?) regels.

Ik blijf er bij dat ik die dingen nooit zou monteren. Een groot deel heeft geen afdoende, op de velg afgestemde wielnaaf-rand-dinges en helaas worden er nog veel te veel verkeerd gemonteerd. Niet zo lang terug nog een VW-bus gezien waarbij zijn wielbouten volledig afgebroken waren. En dat met Eibach spacers, dat is toch geen rommel zou je denken.. Bleek uiteindelijk dat er geen naafrand op die spacers zat en de spacer niet op moment aan de wielnaaf waren gezet! Moraal van het verhaal, het zal ietwat hebben getrild/getordeerd waardoor het zooitje er op gegeven moment af kwam zetten. Toch heel de Re-voorzijde aan gort omdat hij op zijn remschijf de vluchtstrook op gleed. Hij had mazzel dat het nog zo afliep!
Sjoerd geloof ik je op je woord, maar er zijn tig auto's die er probleemloos jaren mee rijden.

En zoals ik zei ....

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: do 28 jun 2012, 5:57 am
door Sjoerd
pumamartin schreef:
Sjoerd geloof ik je op je woord, maar er zijn tig auto's die er probleemloos jaren mee rijden.

En zoals ik zei ....
Klopt. Het is altijd natuurlijk een afweging welk risico je wilt lopen. Zelf zou ik de risico's juist zo veel mogelijk verminderen door middel van training van de chauffeur en de techniek op orde te hebben. Ik doe geen concessie's aan kwaliteit, maar het is ieder zijn goed recht te kiezen..

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: do 28 jun 2012, 8:48 am
door Harry
@Sjoerd Ik vind dat je nogal overdrijft, want een goede spoorverbreder kun je gewoon monteren mits goed gedaan natuurlijk.
En het risico is een stuk kleiner als het rijden met een aanlopende rem.(want jij had ook al in de vangrail kunnen staan met je aanlopende rem :mrgreen: )
En wat risico nemen betreft, als je in een auto gaat rijden neem je een aanzienlijk risico. :rasp:

Dus het advies luid, neem spoorverbreders van goede kwaliteid zoals die van tuninghaus.

Re: spoorverbreders monteren, advies

Geplaatst: do 28 jun 2012, 3:31 pm
door Sjoerd
Harry schreef:@Sjoerd Ik vind dat je nogal overdrijft, want een goede spoorverbreder kun je gewoon monteren mits goed gedaan natuurlijk.
En het risico is een stuk kleiner als het rijden met een aanlopende rem.(want jij had ook al in de vangrail kunnen staan met je aanlopende rem :mrgreen: )
En wat risico nemen betreft, als je in een auto gaat rijden neem je een aanzienlijk risico. :rasp:

Dus het advies luid, neem spoorverbreders van goede kwaliteid zoals die van tuninghaus.
Misschien klinkt het wat overdreven, maar de betere monteurs en zeker alle collega's van me beweren ongetwijfeld hetzelfde. En dat had ik idd kunnen staan. Ik nam het risico dan ook bewust, gebaseerd op o.a. de ervaring dat het slechts heel licht aanlopen was. Zonder risico's kun je niet leven. Zo is het natuurlijk ook.