Nieuwe schokdempers

Plaats hier je vragen en/of info over veren, wegligging, schokdempers en alles wat met verlaging te maken heeft!

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
gabbagirl

Nieuwe schokdempers

Bericht door gabbagirl » di 15 jun 2010, 7:57 am

Heb ff 2 vraagjes. just to be sure....
Ik heb maar eens nieuwe schokdempers voor achter besteld. Aangezien ik telkens de wielen tegen de wielkassen krijg met meer dan 2 personen in de auto, werd het toch eens tijd hiervoor. Kan me schoonouders niet eens mee in de auto haha....
Aangezien ik niet het idee dat de schokdempers voor ook slecht zijn, wil ik daar eerst even mee wachten (zeker ivm de sierdoppen die op de veerkoppen zitten, die er van ze langzalzeleve nooit meer (heel) af gaan). Ik neem aan dat dat geen probleem is toch? Rijsbergen zei van niet...dat je achter en voor onafhankelijk van elkaar kan vervangen. Maar heb dat graag ff bevestigd door jullie experts :mrgreen:
mijn puma is van 1999 dus ik heb oogophanging toch?

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Nieuwe schokdempers

Bericht door Harry » di 15 jun 2010, 9:55 am

Zover mij bekend is beide mogelijk in 1999, je zult even moeten kijken onder de auto.
Afbeelding

gabbagirl

Re: Nieuwe schokdempers

Bericht door gabbagirl » di 15 jun 2010, 10:30 am

rijsberngen heeft op het kenteken gezocht in het systeem en dus oog...zal da nog ff checken :wink:

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Nieuwe schokdempers

Bericht door pumamartin » di 15 jun 2010, 9:11 pm

tot produktie datum 10-98 is vork- daarna is oogophanging.
Mijn zilvere was produktie datum 18-1-'99 en 29-1-'99 op kenteken gezet.
Dus vrijwel uitgesloten dat er puma's zijn die in '99 op kenteken gezet zijn en nog vork ophanging hebben.
Maar bij de puma weet je maar nooit natuurlijk, idd even navragen (ford gegevens) dan weet je het zeker.

Wat betreft je vraag, dat kan idd zonder problemen.
Alleen denk ik dat de voorschokbrekers het zwaarder hebben dan de achterschokbrekers.
Voor ligt immers de motor en is de puma toch behoorlijk zwaarder dan achter.
En na bijna 300.000 km mogen ze wel eens vervangen worden hè.

Mocht je na het monteren noch steeds last hebben van het probleem ( is toch alleen als je puma volg geladen is?) dan kun je (net als ik gedaan heb) het beste veerwegbegrensers monteren.
Simpele, makkelijke maar effectieve oplossing.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

gabbagirl

Re: Nieuwe schokdempers

Bericht door gabbagirl » wo 16 jun 2010, 8:01 am

ja het is alleen met zwaar beladen..dus 5 mensen (incl. kim zeg maar) haha...of 4 mensen waaronder mijn schoonouders..hihi...
ik kijk gewoon hoe die reageert straks met de nieuwe achter...kan dan altijd uiteraard ook voor doen hoe of wat.
gisteren nog gecheckt hoe pummie reageert als ik voor de schokdemper in druk, maar hij blijft niet veren zeg maar..nog stug genoeg...dat is toch de test of ze nog goed zijn?

gabbagirl

Re: Nieuwe schokdempers

Bericht door gabbagirl » zo 26 sep 2010, 3:17 pm

ff update: heb een bedrijf in utrecht gevonden: epds die nu een aanbieding heeft, 2 voor de prijs van 1 bij monroe schokdempers. dus 130 euries voor een set schokdempers. that's nice. kan ze ook bij hun garage laten monteren voor € 120,00. is dat beetje normale prijs?
en hoorde dat je bij vervanging voordempers ook de auto opnieuw moet uitlijnen. niet eerder van gehoord. is dat zo?

puma sjakkes

Re: Nieuwe schokdempers

Bericht door puma sjakkes » zo 26 sep 2010, 3:41 pm

over die prijs weet ik niet... maar als je schokbrekers los hebt gehad moet je inderdaad opnieuw uitlijnen ja.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Nieuwe schokdempers

Bericht door pumamartin » zo 26 sep 2010, 6:27 pm

idd altijd even laten uitlijnen. Beter voor je bandjes hè stand van de wielen veranderd toch een beetje vandaar.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

TH

Re: Nieuwe schokdempers

Bericht door TH » wo 29 sep 2010, 7:06 am

Mijn advies:
Voordat je iets de schokdempers koopt, moet u beter testen en vergelijken.
Het prijsverschil is er voor een reden.
Men kan het verschil al in de hand voelen.
Laat u een 'Sachs' en een 'Monroe' schokdemper geven en check out de demping gedrag.
U zult verrast zijn.
En onthoud altijd, de Puma is een, weliswaar kleine, sportcoupe.
Vooral als het wordt verlaagd.
:wink:

gabbagirl

Re: Nieuwe schokdempers

Bericht door gabbagirl » wo 29 sep 2010, 10:21 am

dank je bernd, daarom had ik het ook gevraagd
er komen nu monroe veren op..dus de standaard :wink:
die van mij is niet verlaagd.

Plaats reactie