Gebroken veer linksvoor: direct maar verlagen!

Plaats hier je vragen en/of info over veren, wegligging, schokdempers en alles wat met verlaging te maken heeft!

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
Evo

Gebroken veer linksvoor: direct maar verlagen!

Bericht door Evo » di 04 mei 2010, 12:12 am

Snik, deze avond reed ik weg met een wel heel erg raar geluid linksvoor. Omdat ik zelf niet goed kon zien hoe dit geluid veroorzaakt werd, heb ik na enkele metertjes de wegenwacht erbij gehaald. Wat blijkt: de veer linksvoor is gebroken (en schuurde in mijn band, en dat al bij 98000 km! Vind ik erg merkwaardig, maar soit.

Nu wordt het dus direct tijd om de auto wat lager op zijn pootjes te zetten. Mijn eisen:

- Niet lager dan 30 mm, hooguit 35 mm.
- Geen tot weinig achteruitgang van comfort. Iemand tips? Complete Koni Sportkit bijvoorbeeld?
- Wel een nog betere wegligging natuurlijk
- budget is ruim, dus bedrag maakt niet zoveel uit.

Ik vraag mij ook af wat qua comfort beter is: alleen 30 mm verlagingsveren icm originele schokdempers of complete set met nieuwe veren en sckokdempers.

Graag tips, de nieuwe set moet er deze week nog onder gaan liggen!

Groet, Evo

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Evo op di 04 mei 2010, 7:41 am, 2 keer totaal gewijzigd.


Evo

Re: Gebroken veer linksvoor: direct maar verlagen!

Bericht door Evo » wo 05 mei 2010, 1:11 pm

Ik heb inmiddels voor een zeer schappelijk prijsje Eibach Pro Kit veren in huis. Nu wil ik graag nog de schokdempers vervangen door gasgevulde (ipv de standaard oliegevulde dempers). Omdat ik de auto nog redelijk comfortabel wil houden, zat ik te denken aan Monroe Originals of Bilstein B4's. Bilstein B4 lijkt echter niet leverbaar voor de Puma, dus dan moet ik naar B6. Echter, deze lijken mij dan weer wat stugger.

Anyone?

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Gebroken veer linksvoor: direct maar verlagen!

Bericht door pumamartin » wo 05 mei 2010, 2:42 pm

Evo schreef:Ik heb inmiddels voor een zeer schappelijk prijsje Eibach Pro Kit veren in huis. Nu wil ik graag nog de schokdempers vervangen door gasgevulde (ipv de standaard oliegevulde dempers). Omdat ik de auto nog redelijk comfortabel wil houden, zat ik te denken aan Monroe Originals of Bilstein B4's. Bilstein B4 lijkt echter niet leverbaar voor de Puma, dus dan moet ik naar B6. Echter, deze lijken mij dan weer wat stugger.

Anyone?
???
zoek je die of wil daar iets over weten??
of wat bedoel je met "Anyone?".

als je die zoekt dan in het gezocht topic posten aub.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

gabbagirl

Re: Gebroken veer linksvoor: direct maar verlagen!

Bericht door gabbagirl » wo 05 mei 2010, 4:07 pm

met anyone? bedoelt die iemand?
oftewel...weet iemand wat beter is, ervaring ermee? etc.

mijn antwoord; geen ervaring mee dus kan je nie helpen.
geen idee of b6 stugger is dan b4
neem aan dat ze daarover van de dealer wel info over kunnen geven toch?

Remco
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 28 aug 2005, 3:46 pm
Locatie: Den Burg (Texel)
Contacteer:

Re: Gebroken veer linksvoor: direct maar verlagen!

Bericht door Remco » wo 05 mei 2010, 7:05 pm

B4 is een vervanger voor de originele schokbreker, is niet leverbaar voor de Puma.
Wilde ze ook hebben, omdat ik bezig ben met compleet nieuwe vering rondom.
B6 is de sport hiervan, deze heb ik in me cross Volvo staan.
Hiervoor (crossen op klei grond) zijn ze super, maar hoe op de weg zijn, geen idee.
Afbeelding
Secretaris Pumadrivers

Evo

Re: Gebroken veer linksvoor: direct maar verlagen!

Bericht door Evo » do 06 mei 2010, 12:44 pm

Ok, de keuze is gemaakt en alles is heerlijk in bestelling:

Veren: Eibach Pro Kit -30 mm.
Dempers: Bilstein B6.

Ik lees op internet zeer goede verhalen over deze combi. Dat het met snoeihard bochtenwerk wel goed zit, dat geloof ik wel. Echter, ik hoop niet dat het geheel TE stug wordt om 20 k per jaar zakelijke (en dus rustige) kilometers te maken. Maar goed, ik ben nog jong, dus ik hoop dat het wel zal loslopen. ;)

Aankomende dinsdag moet alles eronder liggen, dus dan horen jullie zeker meer over deze combi (die overigens niet bepaald 'gratis' is...).

Evo

Re: Gebroken veer linksvoor: direct maar verlagen!

Bericht door Evo » di 11 mei 2010, 6:32 pm

Even een update:
gisterochtend de Eibach-veren afgeleverd bij de garage. Gisteren kwam ook de Bilstein-spielerei uit Duitsland aan bij de garage. Gisteren kon de garagist dus alles eronder zetten. Begin van de middag had hij de voortrein al gedaan. Echter 's middags een leuke mededeling: de verstuurde achterdempers blijken voor een Kia Sorento te zijn! Alles goed doorgegeven en ook Bilstein-importeur Biesheuvel valt niets te verwijten. Ze hebben in Duitsland bij Bilstein gewoon de verkeerde achterdempers opgestuurd. Mijn garagist had alles al gedemonteerd. Beetje jammer voor hem dus toen bleek dat de achterdempers niet goed waren. Nu is voor dus Eibach-veren + Bilstein B6, achter is Eibach-veren + standaard dempers. Ik ben benieuwd wie nu dient te lappen voor de extra gemaakte uurtjes door de garagist. Immers, graag wil ik achter ook B6-dempers gemonteerd hebben (en dus dubbel werk voor garagist).

Update 2:
De eerste meters zijn gemaakt en de eerste bevindingen: goddank, zeker geen stuiterbak geworden! Hier vreesde ik toch wel een beetje voor, vooral omdat de Puma zo'n licht autootje is met een vrij korte wielbasis. Echter, de Bilstein's dempen heerlijk smooth, terwijl uiteraard de wegligging wel verbeterd en het geheel ook strakker c.q. iets stugger is. Dwarsrichels lijken nauwelijks harder door te komen. Een klaverblad aan het einde van de A4 (nabij Wateringen) vol genomen, leverde een licht uitbrekende achterkant op. Echter, zeker nog geen sprake van onderstuur. Dit komt uiteraard door de standaarddempers die er achter nog onder zitten. Ik ben heel benieuwd hoe de totale setup gaat aanvoelen, want nu vertroebelt de gemixte setup het geheel een beetje. Tevens nog geen lange snelwegritten gemaakt, dus ook hiervan weet ik nog niet hoe dit zal bevallen.
Dan de looks: zeker niet te veel verlaagd! -30 mm Eibach veren + 10 mm voor gasgevulde dempers (= - 20 mm) zorgen dat ik met gemak over alles heen kom. Zo had een Puma 1.7 standaard uit de fabriek moeten rollen. Het schijnt dat het geheel nog wel zo'n 10 mm extra omlaag gaat als de veren eenmaal gesetteld zijn.

Update 3:
Het lijkt erop dat de gebroken veer linksvoor veroorzaakt is door schade, opgelopen een maand geleden. Niet superveel schade hoor, maar wel duidelijk zichtbaar. Een V70 trok op en reed zo pardoes tegen mijn linkervoorkant aan. Mijn garagist denkt dat het zeker een geval is van metaalstress, opgelopen door de schade. Dit zal ik dus waarschijnlijk ook vergoed gaan krijgen door de tegenpartij.

Ik ben erg blij dat ik voor de sportdempers ben gegaan; alleen verlagingsveren zou te weinig zijn geweest om te spreken van een geslaagde metamorfose. Tevens is het standaardonderstel al zo goed, dat je anders nauwelijks van een verbetering zou kunnen spreken.

Een volgende update en foto's volgt waarschijnlijk na installatie achterdempers / na veel meer gereden km's.

puma sjakkes

Re: Gebroken veer linksvoor: direct maar verlagen!

Bericht door puma sjakkes » di 11 mei 2010, 9:24 pm

Evo schreef:Dan de looks: zeker niet te veel verlaagd!

te veel verlagen kan nooit!!! elke (normale) auto komt gewoon standaard als een bigfoot uit de fabriek rollen :rasp:

Plaats reactie