Schroefset of verlagingset?

Plaats hier je vragen en/of info over veren, wegligging, schokdempers en alles wat met verlaging te maken heeft!

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Willard
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 7:05 pm
Locatie: brunssum
Contacteer:

Schroefset of verlagingset?

Bericht door Willard » ma 30 jul 2007, 5:01 pm

Nou ik zal wel de zoveelste zijn die dit vraagt, maar toch kan ik niet op het forum precies vinden wat ik zoek.

Ik heb een nieuwe puma gekocht (een century editie uit 2000).
Deze staat zo hoog op de poten dat ik er een zandbuggy van kan maken.
Mijn andere puma is 4cm verlaagd en nog eens een set klemmen erop voor 2 cm extra (christian kan meepraten over het probleem).

Nu zoek ik iets wat beter is en veeeeeel meer verlaagd is dus zo rond de 7 a 8 cm. Op het forum heb ik gezocht naar verschillende soorten vering, MAAR....... ik hoor Martin vaak over zijn verlaging (ook heb ik dit zelf gezien). Helaas snap ik niet dat martin met 4cm verlaging bijna op de banden ligt. Dit heb ik namelijk bij nog geen een andere puma gezien met hetzelfde merk verlaging? dus martin hoe dat kan bij jou is mij een raadsel.

De vraag die ik nu heb is of iemand weet waar ik een set kan bestellen schroefset of niet maakt me niet uit als ik maar 7 a 8 cm naar beneden kom.
Kosten plaatje maakt niet heel veel uit als hij maar zoveel cm zakt.

alvast hartelijk dank
Willard a.k.a Pumagic

:tristan:

hansie

Bericht door hansie » ma 30 jul 2007, 7:34 pm

7-8 cm omlaag bereik je alleen met een schroefset (als die dat al halen). Ik denk dat ons schroefset (Koni) zo'n 6 cm haalt, misschien 7. Zou het eens na moeten meten. Andere merken zijn er natuurlijk ook (APEX, Bilstein, H&R, Eibach, INTRAX, KW, Weitec, FK). De een wat beter dan de andere (en dus ook duurder).

Willard
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 7:05 pm
Locatie: brunssum
Contacteer:

Bericht door Willard » ma 30 jul 2007, 7:47 pm

hansie schreef:7-8 cm omlaag bereik je alleen met een schroefset (als die dat al halen). Ik denk dat ons schroefset (Koni) zo'n 6 cm haalt, misschien 7. Zou het eens na moeten meten. Andere merken zijn er natuurlijk ook (APEX, Bilstein, H&R, Eibach, INTRAX, KW, Weitec, FK). De een wat beter dan de andere (en dus ook duurder).
Je hebt inderdaad gelijk, ik was wat te enthausiast over de 8 cm. Maar jou auto heb ik eigenlijk als voorbeeld genomen en ik dacht dat jullie hem 8cm verlaagd hadden. :P

maar zoals jou verlaging zoek ik iets.
Willard a.k.a Pumagic

:tristan:

Clawz

Bericht door Clawz » ma 30 jul 2007, 11:14 pm

-30/-40mm is meestal het verste wat je kan gaan als je de auto nog goed rijdbaar wilt houden. Lager kan wel, maar verwacht dan wel dat je rijprestaties gaat inleveren op alles behalve racecircuits (spiegelglad asfalt dus) :)

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » di 31 jul 2007, 7:41 am

Clawz schreef:-30/-40mm is meestal het verste wat je kan gaan als je de auto nog goed rijdbaar wilt houden. Lager kan wel, maar verwacht dan wel dat je rijprestaties gaat inleveren op alles behalve racecircuits (spiegelglad asfalt dus) :)
Denk je echt dat het in het dagelijks verkeer iets uitmaakt..
Denk het niet hoor, net als met alles wat wij veranderen.
Spoilers enz is alleen dat het er mooier uit ziet.


@ Willard.... waarom mijn puma zo laag ligt?????

Als ik de schotels nog een staand lager zet dan is er achter nog minder ruimte ..
Dan ligt ie zo laag net als ik de puma vol geladen heb en met 3 man er in zit.
http://www.pumadrivers.nl/puma/index.ph ... &Itemid=79
Hier stonden de schotels op de laagste stand, schokdempers waren toen pas gemonteerd. En lege kofferbak......

Op mijn space bij de foto's van Dorsel staat een foto met 3 man en volle bepakking in de puma ....


Willard, ik zou voor een schroefset gaan. Kun je zelf bepalen hoe laag je gaat. Of natuurlijk airride.....
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Willard
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 7:05 pm
Locatie: brunssum
Contacteer:

Bericht door Willard » di 31 jul 2007, 8:26 am

Maar Martin dat is toch veeeel lager dan 4cm ik wil ook jouw kit :pray: :dribble:


Want jij kan dus ook jou vering instellen als ik het goed begrijp??
Willard a.k.a Pumagic

:tristan:

Clawz

Bericht door Clawz » di 31 jul 2007, 11:52 am

pumamartin schreef:
Clawz schreef:-30/-40mm is meestal het verste wat je kan gaan als je de auto nog goed rijdbaar wilt houden. Lager kan wel, maar verwacht dan wel dat je rijprestaties gaat inleveren op alles behalve racecircuits (spiegelglad asfalt dus) :)
Denk je echt dat het in het dagelijks verkeer iets uitmaakt..
Denk het niet hoor, net als met alles wat wij veranderen.
Spoilers enz is alleen dat het er mooier uit ziet.
Ja, ik denk dat je dat zeer zeker merkt, vooral zodra de weg wat slechter wordt. Er is hier een heerlijk setje open bochten in de buurt met iets bobbelig asfalt / overgangen asfalt-klinkers, waar je heel goed met 80-ish doorheen kan schuiven. Zwaar verlaagde andere auto's ben je dan opeens helemaal kwijt omdat ze gewoon kapotrammelen in hun stoel, of omdat de wielen de weg niet meer kunnen volgen (en de auto dus begint te glijden).

BOK (van de Pumapeople) heeft een verlaagde Puma met 17" velgen gehad, en werd volledig weggereden door een Puma met default hoogte ( of -30mm, kan ik me even niet herinneren) en 15" velgen. Hij heeft met zn laatste Puma dan ook gewoon 15" velgen aangehouden, en hem maar licht verlaagd met coilovers. Hij zei dat het verschil HEEL goed merkbaar was op de gemiddelde weg (voor het verschil in velgen dus ook, waardoor je ook minder demping hebt (dunnere band).

Maar ik ben het absoluut met je eens, er wordt hier heel veel om de styling gedaan ipv de tuning. Niks mis mee uiteraard, ligt aan je doel met de auto he. Ik ga voor de performance (wegligging/onderstel voornamelijk), anderen voor de looks (spoilers/bumpertjes/interieur/ICE), weer anderen combineren het (Regina en Hans)... Als de eigena(a)r(es) er maar blij mee is :-D

Ontopic: Coilovers (schroefset is dat in het NL als ik me niet vergis, in ieder geval een setje met schokdemper en veer ineen, instelbaar) is helemaal ideaal. Je kan je eigen hoogte kiezen, en ze zijn heel precies af te stellen per hoek van de auto (corner-weighting) waardoor je ook nog een heel goede wegligging overhoudt.

Willard
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 7:05 pm
Locatie: brunssum
Contacteer:

Bericht door Willard » di 31 jul 2007, 11:55 am

Clawz schreef:
Maar ik ben het absoluut met je eens, er wordt hier heel veel om de styling gedaan ipv de tuning. Niks mis mee uiteraard, ligt aan je doel met de auto he. Ik ga voor de performance (wegligging/onderstel voornamelijk), anderen voor de looks (spoilers/bumpertjes/interieur/ICE), weer anderen combineren het (Regina en Hans)... Als de eigena(a)r(es) er maar blij mee is :-D
Ik ga voor laag :P:P en hoe maakt me niet uit als het maar geen airride is.
want daar hoor ik van dat het nooit zo stug zal zijn als een schroefset.

(of dit waar is weet ik natuurlijk niet)
Willard a.k.a Pumagic

:tristan:

Willard
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 7:05 pm
Locatie: brunssum
Contacteer:

Bericht door Willard » di 31 jul 2007, 3:38 pm

Helaas begrijp ik een ding niet,


de weitec schroefsets kunnen van 35 / 75 mm lager en van kw zijn ze 2x zo duur en deze gaan maar tot 50 mm



enig idee wat het verschil is?
Willard a.k.a Pumagic

:tristan:

hansie

Bericht door hansie » di 31 jul 2007, 7:02 pm

Simpel......kwaliteit en eventueel instelmogelijkheden voor demping. Ligt eraan welke variant van KW je hebt. Hoogteverstelling zal bij de KW (onofficieel) ook wel wat meer zijn dan 50 mm, maar heeft te maken met TUV eisen.

@Clawz: als we weer een keer naar de ring gaan wil ik eens proberen om de auto een stuk hoger te zetten en het verschil te voelen.

Clawz

Bericht door Clawz » di 31 jul 2007, 7:09 pm

Hans, ik denk dat je op de ring dat verschil alleen zult voelen in de Karussel. Op glad asfalt is lager namelijk beter.. de wielen hoeven geen enorme grote afstandverschillen in het asfalt te overbruggen, dus kan je je helemaal concentreren op een lager zwaartepunt. Het is eigenlijk 'rot' dat er geen circuits met echt slecht asfalt zijn.. dan zou het leuker zijn om het te proberen :)

Hoe eenvoudig kan je trouwens die hoogte aanpassen? Is dat 10 minuutjes met een moersleutel en go, of ben je dan toch wel even aan t sleutelen?

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » di 31 jul 2007, 7:33 pm

Als je de hoogte hebt aangepast, moet je eigenlijk de wagen zelfs opnieuw laten uitlijnen...

Ik zit er aan te denken om een Koni-Sportkit te kopen (ook i.v.m. financiele ruimte) Bij mij in de buurt is door de drempels een verlaging van 5cm + niet meer rijdbaar. Daarnaast heb ik het idee dat als je de combinatie Sportkit/Powerflex/Alle mogelijke veerpootbruggen/Kwaliteitsbanden onder je auto hebt zitten, het met je wegligging wel snor zit.

Ook wordt ik met de huidige verlaging op de standaard schokbrekers helemaal gek geschud, het onderstel absorbeert echt helemaal niks. Eeb beetje extra comfort door een betere afstemming van de dempers en de veren kan ik wel gebruiken. Dan lijkt Koni me ideaal.

Ik rij toch vaker op de openbare weg dan op het circuit :wink:, en zo'n professioneel coureur ben ik nou ook weer niet, dat ik het verschil tussen een schroefkit en een sportkit nodig heb of uberhaupt merk.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » di 31 jul 2007, 8:02 pm

3,5 t/m 4 cm is kwa wegligging goed veel lager word het niet beter van ivm de veer afstand van de onderste draagarm die telaag licht ten opzichte van het fusee je wiel komt dan helemaal verkeerd te staan als hij dan nog verder inzakt de arm trekt het fusee naar binnen inplaats van naar buiten waardoor de wielvlucht de verkeerde stand in neemt

Willard
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 7:05 pm
Locatie: brunssum
Contacteer:

Bericht door Willard » di 31 jul 2007, 8:08 pm

Leuk jullie verschillende meningen allemaal :D grappig.

ik heb eigenlijk wel nog geen idee wat ik nu moet doen. Ik wil graag vrij veel zakken en het liefst zo stuiterend mogelijk. (ben ik gewent en vind ik ook fijn) de puma staat opgemeten bij mij 12,9 cm hoogte van de band af.

Maar toch het gevoel van cijfertjes is het probleem want als er staat 35 / 75 ben ik toch meer geneigd dat te kopen want ik heb geen verstand van kw of andere merken die zeggen mij niets en heb ik ook nooit gehad. dus zie ik liever staan 35 /75 dan 50

En ik denk dat ik namens meerderen praat om te zeggen dat ik niet het geld heb om te proberen dus ik moet in een keer zeker weten dat ik wat goeds koop. en natuurlijk weer het belangrijkste veel zakken en enorm stug zijn :P :P

Zouden jullie mij hier een mening over willen geven wat jullie zouden doen?
Willard a.k.a Pumagic

:tristan:

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » di 31 jul 2007, 8:45 pm

als je voor de looks gaat zeker airride alleen is erg prijzig
mer naar geld kijken en niet naar wegligging een goedkoopsetje schroefveren het lieft met hard heid instelling ivm doorveren en bumpers :?
wegligging een goed setje sportveren met 4cm veren

Plaats reactie