Veerpootbrug (Types, Montage)

Plaats hier je vragen en/of info over veren, wegligging, schokdempers en alles wat met verlaging te maken heeft!

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » ma 16 jul 2007, 7:40 am

Gulli schreef:Otto, waar laat jij die rubbers monteren en heb je al een prijs opgekregen? Ik woon niet heel ver bij je vandaan dus ik ben wel benieuwd! Ik ben vooral voor toe aan nieuwe rubbers dus ik was ook van plan daar meteen Powerflex in te laten zetten :)
Ik wil het zelf gaan doen. Ik heb een rechterdraagarm liggen, bij de lokale sloperij gehaald. Ik wil proberen om met warmstoken en een bankschroef proberen de rubbers eruit te persen. Als dat niet lukt, probeer ik al het rubber uit de passing te halen, en twee voren in de ring te zagen. Als het goed is, komt deze dan los. Derde optie is gewoon grof geweld, flink warmstoken en uitboren. Laatste optie is ze ergens laten monteren, maar ik zou geen adres weten. De achteras komt later wel, die schijnt nog lastiger te zijn.

De nieuwe rubbers wil ik proberen op dezelfde manier te monteren als krukaslagers in een scooterblok :oops: :wink: Rubbers een week in de vriezer leggen, dat ze stijf bevroren zijn, en dus wat gekrompen. Vervolgens de passing in de draagarm rustig opwarmen met een gasbrander, zodat deze uitzet. Volgens mij is het dan een koud kunstje om de rubbers erin te frotten.

We gaan het proberen!
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » ma 16 jul 2007, 5:23 pm

veel plezier maar een draag arm warm stoken zou ik niet doen ivm krom trekken, er uit zagen gaat wel
maar dat in vriezen vergeet dat maar je het is geen klop ijzer zoals een lager die een beetje krimt makkelijkste mannier is toch even langs een garage of metaal bedrijf gaan om hem er in te laten persen het mag toch wel een beetje geld kosten?
toch proberen denk dan wel aan de rij richten voor dat je ze verkeerd zet :wink:

Gulli

Bericht door Gulli » di 02 okt 2007, 9:23 pm

Heb het eens aan de dealer gevraagd wat hij ervoor rekent, is 130 euro per kant alleen al aan arbeid. Dus ik ben sowieso al 260 euro kwijt, en reken op een 160-170 euro voor een rubberset :s

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » wo 03 okt 2007, 7:09 am

Gulli: check ff de HowTo, heb ik met plaatjes uitgelegd hoe je die dingen plaatst...
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

Gulli

Bericht door Gulli » za 06 okt 2007, 11:21 am

Dank, misschien doe ik het inderdaad maar gewoon zelf! :)

crz

Bericht door crz » di 06 mei 2008, 6:35 pm

Wat is nou de beste optie om de kraakjes/zuchtjes van de carrosserie/deuren weg te krijgen?

Een veerpootbrug voor boven of onder? Ik ben niet echt van plan om beiden te doen, en achter begin ik al helemaal niet aan :wink:.

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » di 06 mei 2008, 6:47 pm

Veerpootbruggen , die verstevigen het koetswerk zodat de auto minder tordeert. Ik heb ze alledrie in de auto zitten, en het maakt het koetswerk voelbaar stijver. Denk dat je als het je alleen om de kraakjes gaat, niet echt om een veerpootbrug in de kofferbak heen kan..

Overigens, als de rubbers kraken, wil een busje rubberspray ook wel werken.

Echt helemaal over zal het nooit gaan, maar je kan 't wel heel ver terugdringen.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

crz

Bericht door crz » di 06 mei 2008, 6:59 pm

Hm okee, maar een veerpootbrug voor, onder/boven terzijde, maakt de carrosserie toch sowieso al stugger? Dus welke van de 2 levert het meeste op overall gezien?

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » di 06 mei 2008, 7:35 pm

In dit geval versterkt het ??n het ander, al heeft een brug aan de onderzijde het meeste effect. Deze zorgt ervoor dat het subframe waaraan je wielophanging vast zit, niet of nauwelijks meer kan bewegen/torderen. Een brug boven heeft dit effect minder, vanwege het schutbord dat 20 cm verder zit. Toch heeft een brug aan de bovenzijde wel degelijk effect, zeker in combinatie met een brug aan de onderzijde. Je maakt in feite een cirkel: veerpoot rechts - brug boven - veerpoot links - brug onder.

Een brug in de kofferbak merk je met rijden niet of nauwelijks, maar ook hier geldt: het ??n versterkt het ander, elke versteviging van het koetswerk is er ??n, en bijgeluiden uit een zuchtend koetswerk worden uiteraard ook minder.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

crz

Bericht door crz » di 06 mei 2008, 7:57 pm

Oke duidelijk... Hoelang ben je bezig met het monteren van een veerpootbrug voor, onder? I.v.m. arbeidsloon.

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » di 06 mei 2008, 7:59 pm

Hangt er vanaf of de bouten aan de onderzijde zitten vastgeroest. Ik ben een hele dag bezig geweest om de rechterbout los te krijgen, want die zat in de bus vastgeroest. Het handigst is om eerst te controleren of je die bout los krijgt, en dan pas een brug te bestellen (bijv. bij www.theautosportcompany.nl, ze hebben 'm namelijk niet overal)
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

crz

Bericht door crz » di 06 mei 2008, 8:03 pm

Die site had ik al toegevoegd aan mijn favorieten :wink:. Ik kan zulk soort dingen niet zelf doen dus moet wel naar een autobedrijf hiervoor...

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Bericht door Harry » wo 07 mei 2008, 5:45 am

Cris je woont ongeveer 1 uur van onze club monteur vandaan.
Dit is natuurlijk pumaspecialist RAT in Beugen, stuur hem eens een mail en dan kun je op de terugweg het effect van de beugel testen. :twisted:
Afbeelding

Plaats reactie