Winterbanden

Plaats hier je vragen en/of info over banden, velgen, ET waardes, ...

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

MiniMan
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 127
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 5:51 pm
Facebook Pagina: http://www.facebook.com/#!/MiniRogier
Locatie: Duiven
Contacteer:

Winterbanden

Bericht door MiniMan » zo 26 sep 2010, 7:36 pm

Lage temperaturen, sneeuw en ijs stellen heel andere eisen aan een band dan een zomerse rit. Om ‘s winters veilig de weg op te kunnen, blijken winterbanden steeds noodzakelijker. Dunlop en Michelin leveren momenteel de beste winterbanden. Dat blijkt uit de winterbandentest, die de ANWB samen met Europese zusterclubs heeft uitgevoerd.
ANWB Winterbandentest 2010

Fabrikanten ontwerpen steeds vaker banden voor een bepaald seizoen, met optimale rijeigenschappen voor in de zomer óf in de winter. Daardoor wordt ook het verschil tussen zomer- en winterbanden groter. Zomerbanden voldoen steeds minder in winterse omstandigheden, waarbij sneeuw of ijs op de weg ligt. Dit hebben veel Nederlanders afgelopen winter zelf kunnen ervaren: minder grip in de bochten, een dubbele remweg, niet weg kunnen rijden bij een groen verkeerslicht of de auto zelfs niet uit een parkeerplaats kunnen krijgen. De winterband werd een zeer gewild artikel en leidde zelfs tot wachtlijsten bij leveranciers.

De ANWB testte in totaal 28 winterbanden in de maten 185/65R15T en 225/45R17H. Die eerste maat past onder veel compacte auto’s zoals de Citroën C3, Opel Corsa en Peugeot 207. De tweede, bredere maat, vinden we terug onder auto’s zoals de BMW 3-serie, Audi A4 en Volvo V50.
ANWB Winterbandentest 2010

Alle banden werden anoniem ingekocht en moesten in de test aan zeer hoge en uiteenlopende eisen voldoen. Er werd getest op droog en nat wegdek, op sneeuw en op ijs. Ook de duurzaamheid bij hoge snelheid en de slijtvastheid zijn bekeken. Naast deze veiligheidscriteria kwamen ook milieuaspecten als brandstofverbruik (rolweerstand), geluidsproductie (in en buiten de auto) en chemische samenstelling (vrijkomen van schadelijke deeltjes) aan bod.

Resultaten-winterbandentest-2010--185-65-R-15

Resultaten-winterbandentest-2010--225-45-R-17
Laatst gewijzigd door MiniMan op ma 27 sep 2010, 10:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Binnenkort trotse eigenaar van een zwarte Reanault Clio 1.6 16v full options

Afbeelding

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: ANWB Winterbandentest 210

Bericht door Sjoerd » zo 26 sep 2010, 9:22 pm

Ter illustratie van het verschil een paar foto's die tijdens mijn stage van mij genomen zijn.

Ik zit hier rechts achter het stuur. Ik heb net vanaf 50km/h een noodstop gemaakt MET winterbanden.
Afbeelding

Nogmaals duidelijk te zien dat mijn collega flink doorschiet.
Afbeelding

En hier het enorme verschil. Let wel dit was nog maar met 50km/h!!!
Afbeelding

Hier met zomerbanden de gladde rotonde op met 30km/h. De auto glijdt compleet weg en de controle krijg je pas weer terug bij stilstand ongeveer.
Afbeelding

En nu MET winterbanden. Het gaat niet van harte maar er is enige controle. De auto kan op de gladde (witte) oppervlakken blijven en je houdt altijd enige controle.
Afbeelding

Dus, kopen die winterbanden! :wink:

MiniMan
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 127
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 5:51 pm
Facebook Pagina: http://www.facebook.com/#!/MiniRogier
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: ANWB Winterbandentest 210

Bericht door MiniMan » zo 26 sep 2010, 10:27 pm

@ sjoerd, ben nu helemaal overtuigd. Heb toch 2 sets velgen.

Mijn keuze is gevallen Dunlop Winter Sport 3D, eerste test (kleine bandenmaat) nr. 1, nu alleen nog ff door mijn garage laten bestellen.

Oja, leuke stage plek trouwens!
Binnenkort trotse eigenaar van een zwarte Reanault Clio 1.6 16v full options

Afbeelding

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: ANWB Winterbandentest 210

Bericht door Sjoerd » ma 27 sep 2010, 7:34 am

MiniMan schreef:@ sjoerd, ben nu helemaal overtuigd. Heb toch 2 sets velgen.

Mijn keuze is gevallen Dunlop Winter Sport 3D, eerste test (kleine bandenmaat) nr. 1, nu alleen nog ff door mijn garage laten bestellen.

Oja, leuke stage plek trouwens!
Ik had zelf ook nooit gedacht dat het verschil zo groot zou zijn. Ben daarna ook gelijk overgestapt zelf. De stage was inderdaad geweldig:) Deze foto's hoorde natuurlijk een verhaal bij in de Autokampioen (waar ik dus voor schreef) 8) Wie wil nou niet elke dag nieuwe auto's rijden en testen? 1 dag in de week in Frankrijk en minimaal 1 dag in de week op het circuit! Jongensdroom voor mij :rasp:

Pumarlene

Re: ANWB Winterbandentest 210

Bericht door Pumarlene » ma 27 sep 2010, 8:21 am

Thanx voor de test 8)

Ik heb ook besloten om ze dit jaar aan te gaan schaffen, maar toch heb ik nog 1 vraagje:
Wat is het beste, OOK nieuwe velgen, of steeds de banden op en af op je bestaande velgen?

gabbagirl

Re: ANWB Winterbandentest 210

Bericht door gabbagirl » ma 27 sep 2010, 11:10 am

ik weet nog steeds niet wat ik ga doen. wilde afgelopen winter winterbanden kopen maar had het geld niet liggen en op zich met mijn huidige rainsport banden zo goed als geen enkele keer echt last gehad van de winter.
twijfel daarom nog steeds....
en je moet toch plek hebben om je banden goed te bewaren...zo opstapelen in de schuur is toch niet echt goed voor de banden dacht ik zo...

crz

Re: ANWB Winterbandentest 210

Bericht door crz » ma 27 sep 2010, 12:18 pm

Bijna iedereen weet wel dat winterbanden de moeite waard zijn. Maar dit soort tests vind ik altijd koffiedik kijken. Bovendien vind ik het echt idioot dat de ANWB test op, ik quote: afgewaardeerd op brandstofverbruik. What the f.... Het gaat toch om veiligheid of heb ik dat mis? Ik kan zo'n test echt niet serieus nemen, ga liever af op gebruikerservaringen.

@ Gabbagirl: wat is het verschil met je banden opstapelen in je garage/schuur, ten opzichte van je banden op laten slaan bij een bandenboer?

@ Sjoerd: vind je het zelf niet toevallig dat Michelin in de 225/45R17 test, waarbij de bandenmaat wordt uitgelegd als veel gebruikte bandenmaat op o.a. VW Golf, bovenaan eindigt en op die Golf's van de ANWB Michelin-reclame zit? :wink:

gabbagirl

Re: ANWB Winterbandentest 210

Bericht door gabbagirl » ma 27 sep 2010, 1:16 pm

crz schreef: @ Gabbagirl: wat is het verschil met je banden opstapelen in je garage/schuur, ten opzichte van je banden op laten slaan bij een bandenboer?
neem aan dat ze bij de bandenboer in speciale stellingen liggen (iig niet rechtstreeks op de velg op elkaar) en die heb ik niet. ik zeg ook alleen maar wat mij gezegd is door een bandenexpert.
geen idee ook of die optie er trouwens bij mijn garage is...laten opslaan bij de bandenboer. en bovendien zou ik mijn dure 17inch velgen met zomerbanden nooit bij een ander willen opslaan! vertrouw niemand :wink:

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: ANWB Winterbandentest 210

Bericht door pumamartin » ma 27 sep 2010, 3:55 pm

@Winterbanden kun je gewoon in je schuur opslaan Lidewij, en je zomerbanden natuurlijk ook.
Doe ik al 5 of 6 jaar zo. Of op elkaar stapelen of naast elkaar als je plaats hebt.
En je weet, ik heb de zelfde zomerbanden, ben ik ook super tevreden over.
Maar ze kunnen toch niet tippen aan goede winterbanden, zeker als er zoveel sneeuw ligt als afgelopen winter.
En nog een een groot voordeel van winterbanden... je velgen blijft al dat zout bespaart.

@Marleen, is een keuze die je zelf maakt.
Ik heb mijn winterbanden 14" en zomer banden 17" dus die moeten wel op aparte velgen....
Maar als je voor dezelfde maat kiest, wat ik niet zou doen, dan moet je kijken wat voor jezelf het makkelijkste is.
Op aparte velgen vind ik het makkelijkst... kun je zelf wisselen. Anders moet je ieder jaar 2 keer naar je banden boer om te wisselen.
2 keer betalen, denk iets van € 15 of € 20... (geen idee eerlijk gezegd)
Houd de maat winterbanden aan die Ford adviseerd, is voor jouw puma 13" zijn ook nog een stuk goedkoper dan 15" winterbanden.

Maar zoals gezegd moet iedereen zelf bepalen.
advies; koop goede merk winterbanden.
blijf van die goedkope rotzooi af. Koop Europesche merkbanden.

Was vorige week een test op de van de Duitse TüV.... de goedkoopste banden hadden nog een langere remweg dan goede zomerbanden.. dus eigenlijk gewoon levens gevaarlijk
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

puma sjakkes

Re: ANWB Winterbandentest 210

Bericht door puma sjakkes » ma 27 sep 2010, 4:05 pm

puma in de schorsing gooien en een andere rot barrel wat nog net door de apk is gekomen kopen voor de wintermaande is ook een optie... (ga ik dus doen... elk jaar)

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: ANWB Winterbandentest 210

Bericht door pumamartin » ma 27 sep 2010, 6:58 pm

puma sjakkes schreef:puma in de schorsing gooien en een andere rot barrel wat nog net door de apk is gekomen kopen voor de wintermaande is ook een optie... (ga ik dus doen... elk jaar)
maar dan wel op winterbanden hè Peter :mrgreen:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: ANWB Winterbandentest 210

Bericht door Sjoerd » ma 27 sep 2010, 9:06 pm

crz schreef: @ Sjoerd: vind je het zelf niet toevallig dat Michelin in de 225/45R17 test, waarbij de bandenmaat wordt uitgelegd als veel gebruikte bandenmaat op o.a. VW Golf, bovenaan eindigt en op die Golf's van de ANWB Michelin-reclame zit? :wink:
Ik heb het tijdens mijn stage dus ook eens laten uitleggen. Michelin NL heeft een contract met het Test- en Trainingscentrum. Niet met de andere afdelingen van de bond. Ze sponsoren onder meer langs de baan met borden enzo. De tests worden uitgevoerd door de Tüv/ADAC in samenwerking met de meeste andere Europese hulporganisaties. Is dus onafhankelijk.

gabbagirl

Re: ANWB Winterbandentest 2010

Bericht door gabbagirl » di 28 sep 2010, 7:10 am

ok martin..duidelijk verhaal.
ik heb die klaverbladjes nog liggen dus mss toch maar eens gaan doen dit jaar... (maar moet eerst ff geld uitgeven voor nieuwe schokdempers voor :wink:)

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: ANWB Winterbandentest 2010

Bericht door Sjoerd » di 28 sep 2010, 10:05 am

Tip: kijk op marktplaats. Soms kun je een leuke deal scoren voor nog best goede winterbanden. Ook met eventueel de verkeerde velgen maar de goede maat band. Zijn natuurlijk zo overgezet als je zelf nog velgen in de goede maat hebt.

Pumarlene

Re: ANWB Winterbandentest 2010

Bericht door Pumarlene » di 28 sep 2010, 10:20 am

8) ik heb zojuist bij de Forddealer een PRIMA deal gemaakt 8)
De Dunlop Sport banden (bovenaan in de test!) voor €375,00 incl stalen velgen en omleggen (2e hands met prima profiel).
Zijn gereserveerd, en volgende maand ff langs om ze erop te laten leggen: me happy :party:

Plaats reactie