Relatie banden - verbruik benzine

Plaats hier je vragen en/of info over banden, velgen, ET waardes, ...

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
gabbagirl

Relatie banden - verbruik benzine

Bericht door gabbagirl » wo 21 mei 2008, 11:40 am

Zoals ik in het andere topic verbruik had gepost, rij ik de laatste tijd 1:16. Op dit moment liggen mijn 15 inch banden eronder. Kan iemand mij nou eens uitleggen waarom je verbruik lager ligt met kleinere banden onder je auto. Mss een domme vraag en is het antwoord heel logisch, maar ik zou denken. Een grotere band met grotere omtrek hoeft minder vaak te draaien om dezelfde afstand af te leggen. Of is de weerstand soms groter en dus je verbruik meer?
Mss moeten we anders massaal op 14 inch gaan rijden :twisted:

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » wo 21 mei 2008, 11:55 am

Klinkt ook wel weer logisch :idea2:

Sjoerd102
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 5:47 pm
Locatie: Zjwame (Swalmen)
Contacteer:

Bericht door Sjoerd102 » wo 21 mei 2008, 11:57 am

Grotere/ bredere band is meer weerstand is meer verbruik.
Laot gaon dae wage!


Afbeelding

De hierboven vermeldde tekst staat onder voorbehoud van tiebvoudten en vergissingen.
De auteur verwijst tevens naar de vrijheid van meningsuiting.

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » wo 21 mei 2008, 12:09 pm

Precies, bredere banden hebben meer rolweerstand en vragen dus meer energie (=brandstof). Daarbij: mijn 17" velgen zijn dik 1,5 keer zo zwaar als de klaverbladjes. Reken maar dat dat scheelt in het brandstofverbruik
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » wo 21 mei 2008, 12:11 pm

Otto schreef:Precies, bredere banden hebben meer rolweerstand en vragen dus meer energie (=brandstof). Daarbij: mijn 17" velgen zijn dik 1,5 keer zo zwaar als de klaverbladjes. Reken maar dat dat scheelt in het brandstofverbruik
Ok, helemaal duidelijk!
Moet ook toegeven dat mijn 17inch velgen wel een stuk zwaarder zijn dan mijn klaverbladjes. Logisch dat ze dan meer verbruiken dus... :oops:

Plaats reactie