Nieuwe banden

Plaats hier je vragen en/of info over banden, velgen, ET waardes, ...

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

X-tof

Nieuwe banden

Bericht door X-tof » do 27 dec 2007, 3:02 pm

Zit beetje met een dilemma,
mijn voorste banden zijn zo goed als op gereden en heb dus eigelijk nieuwe nodig. Maar ga in maart een hele dag circuit rijden, als ik daar met nieuwe banden op kom zijn die in 1 dag waarschijnlijk ook opgereden. Ik wil dus met deze banden gaan circuitrijden

Achterste banden zijn nog ok, als ik de voorste nu achteraan leg heeft dat dan veel invloed op de wegligging op natte wegen?

Kan misschien ook nieuwe laten leggen en deze bijhouden voor de circuitdag?

Graag jullie advies want kom er niet uit...

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » do 27 dec 2007, 3:48 pm

Ik zou gaan voor de tijdelijke 'oplossing': zet je bijna gladde banden achteraan, en de minder gladde banden vooraan. Je voorbanden slijten altijd harder, en hebben het zwaarder te verduren. Niet optimaal, maar om 't nog even uit te zingen kan het. En let wel op met regen en gladheid: hard remmen met slechte banden is nooit een succes. Ga dus niet hard rijden met slechte banden.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

Clawz

Bericht door Clawz » do 27 dec 2007, 4:23 pm

Als je de kale banden naar achteren verplaatst, let dan op met snelle bochtjes, VOORAL als het glad/nat is. De kans dat de kont ervandoor gaat wordt dan een stevig stukje groter!

Normaal wordt aanbevolen de beste banden achteren te hebben om dit te voorkomen, aangezien de gemiddelde automobilist onderstuur makkelijk kan corrigeren, itt overstuur.

Ik weet niet hoe vaak je het circuit op wilt, maar misschien is een setje goedkope bandjes die prima in het droge zijn (Toyo's T1-R's ofzo) op een extra setje velgen (desnoods lelijke stalen velgen) voor circuittripjes een uitstekende oplossing. Mooie stille dure bandjes voor op de weg, en de dag ervoor ff de 2 andere velgen + droge plakbanden erop en ready!

Hoeveel profiel heb je nog op die banden? Houd er rekening mee dat als er GEEN profiel meer op zit je vrij snel het canvas gaat bereiken, en dat wil je niet als je hard door de bochten zoeft!

puma sjakkes

Bericht door puma sjakkes » do 27 dec 2007, 4:49 pm

ik heb bijna een jaar met kale achterbanden gereden.. en dat waren echt bijna slicks. vraag maar eens aan martin of sjoerd ofzo (de rest weet dat denk ik ook wel). heb ook over natte wegen enzo gereden. en ik rij dus echt alles behalve rustig (eerder hard :roll: ) heb nooit last gehad van overstuur ofzo..

grtz

sjakkes

Gast

Bericht door Gast » do 27 dec 2007, 6:07 pm

Als ik jou was zou ik gewoon nieuwe banden laten monteren en de oude banden houden voor het circuit.
Je vergeeft het jezelf nooit als je door die gladde banden een ongeluk krijgt (en mischien iemand anders aanrijdt).
En zeker als je in de winter zit wordt het risico op een ongeluk door gladde banden wel groter. En als de verzekering dan ziet dat je gladde banden hebt, heb je ook nog kans dat ze niks uitkeren.
Als de politie je aanhoud en ze kijken naar de banden levert het je ook nog een boete op.
Ga op safe en laat nieuwe banden monteren.

Groeten Marcel

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » do 27 dec 2007, 6:42 pm

Helemaal met Marc eens.
En dan leg je die oude banden om een set staal velgen.
Ik heb extra voor het circuit twee goede banden gekocht. op staalvelgen.
Perfect voor circuits als Zolder en Zandvoort.
Ik gooi die circuit banden als we naar Frankrijk gaan in de kofferbak en monteer die dan alleen voor de zarterdag.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

X-tof

Bericht door X-tof » do 27 dec 2007, 7:58 pm

Clawz schreef:Ik weet niet hoe vaak je het circuit op wilt, maar misschien is een setje goedkope bandjes die prima in het droge zijn (Toyo's T1-R's ofzo) op een extra setje velgen (desnoods lelijke stalen velgen) voor circuittripjes een uitstekende oplossing.
Ik weet niet wat jij goedkoop vind maar ik neem altijd Toyos, en aan 110 euro per band vind ik die best duur :lol:
Heb ook geen stalen velgen liggen, kan mss eens bij de bandenboer gaan zien en dan zoals martin 2 banden meenemen in de koffer voor naar Frankrijk te gaan.
het is daar niet zoals op nurnburgring 1 of 2 rondjes rijden, daar is het echt van 10u tot 18u dat we mogen rijden, ik verwacht dat de banden dus gaan afzien.

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » vr 28 dec 2007, 12:01 pm

puma sjakkes schreef:ik heb bijna een jaar met kale achterbanden gereden.. en dat waren echt bijna slicks. vraag maar eens aan martin of sjoerd ofzo (de rest weet dat denk ik ook wel). heb ook over natte wegen enzo gereden. en ik rij dus echt alles behalve rustig (eerder hard :roll: ) heb nooit last gehad van overstuur ofzo..

grtz

sjakkes
dan rij je of niet hard of je hebt geen wagen gevoel maar ik merk het verschil toch zekerwel met kale of goeie banden

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » vr 28 dec 2007, 4:45 pm

En laat altijd je beste banden op de voorwielen monteren en niet achter.
De puma heeft voorwiel aandrijving en daar horen je beste banden te zitten.
Met de voorwielen stuur je en die worden aangedreven. De achterbanden niet.
Wordt ook altijd zo gedaan (bij een voorwiel aandrijver).

Kijk maar eens naar je banden na een dagje Zolder of Zandvoort. De voorbanden hebben het simpel weg het zwaarst te verduren.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » vr 28 dec 2007, 5:34 pm

Ik heb nog een setje velgen liggen hinthint!!
Dus nieuwe kopen en die oude op mijn velgies voor jou doen haha :twisted:

Ik monteer trouwens ook altijd mijn nieuwe banden voor en dan die van voor naar achteren (tenzij ze alle 4 versleten zijn natuurlijk). Binnenkort zijn mijn achterbanden op, dus komen er weer 2 nieuwe. Die nieuwe gaan er mooi voor op! idd beter voor onze Pummies.

puma sjakkes

Bericht door puma sjakkes » vr 28 dec 2007, 5:35 pm

R.A.T. RACING schreef: dan rij je of niet hard of je hebt geen wagen gevoel maar ik merk het verschil toch zekerwel met kale of goeie banden
ik rij hard en zit heel vaak in de bochten met de handrem te spelen. daarom heb ik ook altijd achterbanden kaal.. alleen nu met de winterbandjes gaat het minder goed mja.. zodra ik in duitsland woon komt er toch een sierra cosworth 2wd (achterwielaandrijving :twisted: :twisted: ) en dan hoef ik niet veel meer met de handrem te spelen.

grtz

sjakkes

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » vr 28 dec 2007, 9:36 pm

puma sjakkes schreef:
ik rij hard en zit heel vaak in de bochten met de handrem te spelen. daarom heb ik ook altijd achterbanden kaal.. alleen nu met de winterbandjes gaat het minder goed mja.. zodra ik in duitsland woon komt er toch een sierra cosworth 2wd (achterwielaandrijving :twisted: :twisted: ) en dan hoef ik niet veel meer met de handrem te spelen.

grtz

sjakkes
sorry maar dan heb je echt geen gevoel in onderdelen zelf marina merkte het toen ik bij haar nieuwe banden erop had gelegt zonder dat ik het had gezegt vorig jaar
wel eens gehoord van rijden over water scheelt zeker wel met nieuwe goeie banden en met de water afvoer zit veel verschil in banden maar ja sommige mensen weten niet beter en denken alles te kunnen maar lees je toch nog wel eens een keer bij familie berichten in de krant
en sliks is zeker niet het zelfde als een kale band rij maar eens op echte sliks en je wilt niet meer zonder op circuit(jammer genoeg niet uit eigen ervaring)
waar heb jij je handrem voor nodig? om te driften ? dan rij jij niet hard rij maar eens goed door op het circuit bv de ring kun je ook driften met een puma (dit wel uit eigen ervaring)
en wees eens een grote jongen en denk ook aan andermans veilig heid en speel niet op de weg daar hebben je botsauto's voor uitgevonden

Clawz

Bericht door Clawz » za 29 dec 2007, 3:12 pm

X-tof schreef:
Ik weet niet wat jij goedkoop vind maar ik neem altijd Toyos, en aan 110 euro per band vind ik die best duur :lol:
Heb ook geen stalen velgen liggen, kan mss eens bij de bandenboer gaan zien en dan zoals martin 2 banden meenemen in de koffer voor naar Frankrijk te gaan.
het is daar niet zoals op nurnburgring 1 of 2 rondjes rijden, daar is het echt van 10u tot 18u dat we mogen rijden, ik verwacht dat de banden dus gaan afzien.
Ligt natuurlijk ook aan de maat, ik ga even uit van 195/50R15's, en die heb je voor 45 euro excl montage (autobandenmarkt) :wink:

Mocht je 17" velgen hebben (205/40R17), en je gaat een apart setje kopen voor op het circuit, dan raad ik je de Yokohama Parada's aan (klik). Schrik niet van de prijs, 145 euro per band (als je als breedte 215 hebt maar 125 euro), maar dan heb je wel prachtige plakkerige banden. Niet zo goed als semi-slicks natuurlijk, maar daar weet ik even geen voorbeelden van.

Als je echt een uurtje of 2 nonstop gaat jakkeren over het circuit zullen je banden stevig heet worden, dus koop dan nog beter zelfs een kwaliteitsband. Die Toyo's zullen oververhit raken en glibberig worden/blaren krijgen.. heel leuk om te driften als je dat graag wilt, maar minder leuk als je een bocht verkeerd inschat of vol op de rem moet.

puma sjakkes

Bericht door puma sjakkes » za 29 dec 2007, 3:36 pm

R.A.T. RACING schreef: en wees eens een grote jongen en denk ook aan andermans veilig heid en speel niet op de weg daar hebben je botsauto's voor uitgevonden
ik merk het verschil ook zeker wel. en ik breng niemand in gevaar.. alleen mezelf.. ik trek alleen aan de handrem waar niemand op de weg is..

grtz

sjakkes

X-tof

Bericht door X-tof » zo 30 dec 2007, 9:25 am

Heb 205/45/16 als band liggen, nieuwe band incl montage kost me 110euro.
Ga ze vandaag van plaats wisselen, als ik daar minder last heb van slip laat ik ze er wel op liggen tot na Frankrijk. ga wel een beetje rustiger rijden dan zodat ze het hopelijk volhouden.
Moet ook nog teruggeraken uit Frankrijk he :lol:

en anders bel ik Lietje nog wel eens voor haar velgjes :wink:

Plaats reactie