Winterbanden nuttig?

Plaats hier je vragen en/of info over banden, velgen, ET waardes, ...

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
Heartbeat

Winterbanden nuttig?

Bericht door Heartbeat » wo 12 dec 2007, 9:01 am

Onderstaand stuk komt van nu.nl.
Wat vinden jullie???

http://www.nu.nl/news/1351902/1202/Wint ... ukers.html

Winterbanden en regelneukers
Uitgegeven: 12 december 2007 07:59
Laatst gewijzigd: 12 december 2007 08:09

De winterband, hype of hoax? Nu de eerste vorst op komst is kan de gemiddelde Nederlander zich weer druk gaan maken over het rubber onder de auto. Gelukkig hebben we een overheid die voor ons kan denken. Door Vincent van Twillert.

De verwachting is namelijk dat winterbanden binnenkort ook in Nederland verplicht worden. Deze verwachting is gebaseerd op de regelgeving in de ons omringende landen zoals Finland en Oostenrijk. Zelfs Duitsland doet sinds kort een beetje mee, in winterse omstandigheden moeten auto's namelijk beschikken over een winteruitrusting (winterbanden en ruitensproeier vloeistof).

Lijkt me nogal logisch, maar het schijnt dat we strenge regeltjes nodig hebben om onszelf te beschermen. Duitsers zijn daar sowieso meester in, ze hebben immers niet voor niets speciale parkeerplaatsen voor winkelende vrouwen.

Angst

Bandenboeren proberen al jaren op onze angst in te spelen door te zeggen dat winterbanden veiliger zijn. Met als gevolg dat iedereen het zekere voor het onzekere wil nemen, inclusief de overheid. Maar zoals reeds eerder beschreven, zomerbanden zijn op een nat wegdek tot het vriespunt gunstiger dan winterbanden. Op een droge weg zijn zomerbanden zelfs gunstiger tot enkele graden onder nul. Met 'gunstiger' wordt bedoeld meer grip, dus een kortere remweg.

Als we het KNMI mogen geloven dan houdt het op met regenen en zal komende dagen de temperatuur tot onder het vriespunt dalen. De Nederlandse omstandigheden zijn echter totaal niet te vergelijken met Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk.

Ten eerste hebben we geen bergen en bijbehorende gladde bergweggetjes, ten tweede hebben we nooit langer dan ??n dag sneeuw. En voor die ene dag hoef je geen winterbanden te kopen want dan staat heel het land toch in de file.

Regelneukers

Laten we alsjeblieft waken voor de regelneukers die ons het gebruik van winterbanden willen verplichten. We draaien door en de branche maakt er gretig gebruik van. Over elke gram CO2 is de milieulobby bereid om oorlog te voeren, maar een extra setje wintersloffen voor elke verkeersdeelnemer is no problemo. Zelf nadenken lijkt er tegenwoordig sowieso niet meer bij te horen.

Waarom worden we anders doodgegooid met enorme waarschuwingsetiketten op zowat elk consumentenproduct? Vuurwerk mag je alleen nog afsteken als je minimaal 100m afstand kan bewaren en voor een pakje peuken wordt tegenwoordig je doopceel gelicht.

Er zijn zoveel betere manieren om mensen te beschermen, een verbod op Idols bijvoorbeeld.

(c) NU.nl/Autoblog

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » wo 12 dec 2007, 9:23 am

Ik vind het onzin..rij op all weather banden en vind het best...wanneer hebben we hier nou zulke winterse omstandigheden dat ik het wel red met winterbanden en niet met mijn zomerbanden? En idd, sta anders toch in de file :evil: Het klimaat in Nl wordt steeds zachter, kan me bijna nie heugen wanneer we sneeuw hiero hebben gehad! :roll:

Dees

Bericht door Dees » wo 12 dec 2007, 11:07 am

Dat je in Duitsland verplicht bent een winteruitrusting te hebben, is niet geheel waar. Wij Limburgers (en ook de rest van de NL-ers aan de Duitse grens) gaan regelmatig Duitsland in. En die paar km die wij rijden voor uit te gaan in Duitsland, verschillen qua temperatuur niets van Nederland.
Waarschijnlijk is het veiliger om een winteruitrusting op je auto te hebben (deugdelijke ruitenwissers, anti-vries ruitensproei, genoeg koelvloeistof en olie en winterbanden). Maar direct gevaar bij een beetje vorst loop je niet wanneer je geen winterbanden hebt.
De winters van vroeger waren veel strenger dan nu en toen hadden ze geeneens winterbanden.

In Duitsland riskeer je overigens wel een boete als je met zomerbanden rijdt tijdens winterse omstandigheden, maar wat die dan mogen inhouden is weer onduidelijk. Ook als je een ongeluk krijgt (ook al ben jij niet de schuldige) en je hebt geen winterbanden dan ben je wel een beetje genaaid. Dan heb je kans dat jou verzekering niets uitkeert.

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » wo 12 dec 2007, 11:57 am

ik ga voor de winter banden
is niet alleen voor de sneeuw maar ook modder die veel in de berm ligt het is natuurlijk niet dat je met winterbanden nog steeds 120 kunt rijden maar het scheelt wel met remweg met eigen ervaring door lans elkaar terijden 1 met ander zonder winterbanden

crz

Bericht door crz » wo 12 dec 2007, 12:41 pm

Mwah, eerst maar eens aankijken met mijn huidige banden.

Iemand trouwens dat artikel over Koos Spee nog gelezen? Haha :twisted:.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » wo 12 dec 2007, 6:13 pm

Ook hier weer het grote misverstand dat winterbanden alleen nut hebben als er sneeuw ligt.
Maar dat is dus niet zo....... bij temperaturen onder 7 graden hebben winterbanden al nut. Heeft te maken met de samenstelling van het rubber.
Het rubber van de zomerbanden wordt dan harder en daardoor heb je minder grip, langere remweg enz....
Ook is het niet waar dat winterbanden onnodig geld kosten..
Immers in de maanden dat je je winterbanden gemonteerd hebt slijten je goede zomerbandjes niet.

Ik heb mijn winterbanden enkele weken geleden weer gemonteerd.
Gaan nu de VIERDE winter in ........dus...... als je het over kosten hebt.

Voor de veiligheid zou het zeker beter zijn als iedereen op winterbanden zou rijden tijdens de koude maanden...
Maar ook dan heb je van die mongolen die of het nu vriest regent of sneeuw altijd het gas erop houden...
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Iceman
Puma Junior
Puma Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 1:13 pm
Locatie: Vlijmen (NBr)

Winterbanden

Bericht door Iceman » wo 12 dec 2007, 6:34 pm

Ben 't met Martin eens.

Ik heb zomer en winterbanden in 't contract voor m'n leasebakje en het verschil voel je absoluut in de veel kortere remweg onder 7 gr.
Als je in Duitsland 's winters bij een ongeluk betrokken raakt kun je daarnaast op basis van verkeerde banden mede-aansprakelijk worden gesteld.

Gewoon doen dus ... je eigen veiligheid staat voorop.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » do 13 dec 2007, 8:41 am

Mijn auto heeft achterwielaandrijving en geen corrigerende electronische hulpmiddelen (zoals die BMW's en Audi's tegenwoordig waar iedereen in kan rijden). Lekker lastig rijden dus. Maar ik doe ook niet aan winterbanden. Verzichtig rijden en weten wat je wel en niet kan, daar gaat het om.

Laatst reed ik in Breda, het had een beetje geregend en zelfs toen brak mijn achterkant uit toen ik een bochtje om ging (ik trok net op bij het verkeerslicht). Dus niet alleen met sneeuw is het glad: als het regent en alle olieresten komen op de weg te liggen, is het ook glad.

Tot nu toe heb ik twee keer een schuiver gemaakt, beide keren zonder schade, maar het brengt me er niet toe om winterbanden te kopen voor die paar vlokjes die er jaarlijks in Nederland vallen.

In februari 2006 kwam mij in een sneeuwbui in een flauwe bocht een Toyota tegemoet, die compleet stuurloos op mijn weghelft gleed. Maar zomerbanden en achterwielaandrijving ten spijt, ik heb hem ontweken. De man in de Toyota had zich al schrap gezet voor de klap, zo close was het.

In mijn opinie is de rijstijl meer bepalend dan het soort banden je hebt.

Dees

Bericht door Dees » do 13 dec 2007, 12:14 pm

Mack dat heb ik ook gehad met mijn vorige auto, Mazda 323F. Altijd problemen bij regen. Het idee dat me al iets kon gebeuren maakte me bang. In de Puma voel ik me een stuk zekerder. Ga er niet harder door rijden, maar ben niet meer bang om een schuiver te maken als het regent.

Gast

Bericht door Gast » do 13 dec 2007, 12:29 pm

Een schuiver is niet erg, zolang je maar niks raakt :-D

Dees

Bericht door Dees » do 13 dec 2007, 12:31 pm

Mack schreef:Een schuiver is niet erg, zolang je maar niks raakt :-D
Dat is me pas 1 x overkomen...









...met de Puma :oops: Maar hijs alweer mooi gemaakt

Dees

Bericht door Dees » do 13 dec 2007, 2:05 pm

Nou ik raakte een hele dikke betonnen bult :? Onoplettendheid :oops:

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » do 13 dec 2007, 4:55 pm

Mack schreef:Mijn auto heeft achterwielaandrijving en geen corrigerende electronische hulpmiddelen (zoals die BMW's en Audi's tegenwoordig waar iedereen in kan rijden). Lekker lastig rijden dus. Maar ik doe ook niet aan winterbanden. Verzichtig rijden en weten wat je wel en niet kan, daar gaat het om.

Laatst reed ik in Breda, het had een beetje geregend en zelfs toen brak mijn achterkant uit toen ik een bochtje om ging (ik trok net op bij het verkeerslicht). Dus niet alleen met sneeuw is het glad: als het regent en alle olieresten komen op de weg te liggen, is het ook glad.

Tot nu toe heb ik twee keer een schuiver gemaakt, beide keren zonder schade, maar het brengt me er niet toe om winterbanden te kopen voor die paar vlokjes die er jaarlijks in Nederland vallen.

In februari 2006 kwam mij in een sneeuwbui in een flauwe bocht een Toyota tegemoet, die compleet stuurloos op mijn weghelft gleed. Maar zomerbanden en achterwielaandrijving ten spijt, ik heb hem ontweken. De man in de Toyota had zich al schrap gezet voor de klap, zo close was het.

In mijn opinie is de rijstijl meer bepalend dan het soort banden je hebt.
had ook winterbanden op mijn amerikaan piept en rookt wel lekkerder moet ik zeggen

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » wo 23 jan 2008, 8:53 pm

wel of niet nodig?
zou het nog nut hebben?
http://video.google.de/videoplay?docid= ... 8509057971

Plaats reactie