aanlopende voorbanden

Plaats hier je vragen en/of info over banden, velgen, ET waardes, ...

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

aanlopende voorbanden

Bericht door pumamartin » di 20 mar 2007, 7:35 pm

Ik heb de zaterdag voor de Limburgtoer mijn winterbanden er weer onderuit gegooid.
Mijn 215/40 16" voorbanden waren aan de binnenkant afgesleten. Dus nieuwe besteld (hadden geen 16" in deze maat op voorraad)
Afgelopen zaterdag laten monteren. Goodyear excelence 215/40 16".
Zelfde maat dan mijn oude Fulda carat extremo (zijn niet meer in 16").
Maar als ik nu mijn stuur helemaal uitdraai en dan wegrij dan hoor ik een schurend geluid. Er is verder niks veranderd... alleen banden vervangen!

Maandagavond (19.30 uur!) kan ik bij mijn garage pas op de brug om te kijken wat het wiel/band raakt en/of waar het langs schuurd.
Het is wel opvallend dat mijn voorbanden, nu de 2de set in 4 jaar, aan de binnenkant echt helemaal afgesleten zijn. Puma heb ik laten uitlijnen nadat ik de nieuwe schokbrekers heb laten monteren en vorig jaar nadat de poweflex ophang 'rubbers' er onder gekomen zijn....

Ben toch benieuwd wat dit is, ik heb bij M&R al ge?nformeerd naar spoorverbreders voor de vooras (10 mm links en rechts).

Iemand van jullie een idee wat dat kan zijn. De wielen/banden raken iig de stale remleidingen niet!
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Gast

Bericht door Gast » di 20 mar 2007, 7:43 pm

we hoeven het jou vast niet te vragen maar.... zeker weten dezelfde bandenmaat??

Het is in ieder een erg vreemd probleem... ik kan zo 1-2-3 ook niet echt iets bedenken wat het kan zijn.

Maar, zit er niet per ongeluk een stuk stoffen wielkast los wat je net raakt (schiet me ineens te binnen) :?:

hansie

Bericht door hansie » di 20 mar 2007, 7:47 pm

Bij volledige stuuruitslag lopen onze banden ook ietsjes aan (215/40/16). Maar geen slijtage aan de binnenkant te zien. Ik denk dat ze het tapijt in de wielkuip raken.

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » di 20 mar 2007, 7:52 pm

Daarom heb ik bij die maat en dan 17 inch (215/40/17) spoorverbreders geplaatst. Maar idd raar Martin, mss toch idd stof van de wielkast??

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » di 20 mar 2007, 7:52 pm

hansie schreef:Bij volledige stuuruitslag lopen onze banden ook ietsjes aan (215/40/16). Maar geen slijtage aan de binnenkant te zien. Ik denk dat ze het tapijt in de wielkuip raken.
@SCUZ duh...........

Dacht ik ook aan Hans, maar het is toch een heel ander geluid dus....
en mij lijkt dat het schuren langs het tapijt geen slijtage aan de bande kan veroorzaken......

Maar iig bedankt voor jullie reactie's..... zou natuurlijk wel kunnen h? :?
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

hansie

Bericht door hansie » di 20 mar 2007, 7:55 pm

En ook al zijn de banden van dezelfde maat, kan toch altijd een paar mm verschil inzitten, bijv. door een velgrandbeschermer of gewoon omdat het een ander merk is.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » di 20 mar 2007, 8:10 pm

hansie schreef:En ook al zijn de banden van dezelfde maat, kan toch altijd een paar mm verschil inzitten, bijv. door een velgrandbeschermer of gewoon omdat het een ander merk is.

Als ik er zo over denk, moet het toch eigenlijk zoiets zijn..... is misschien idd een kwestie van een paar mm..........
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Gast

Bericht door Gast » di 20 mar 2007, 8:22 pm

heb je de oude banden nog?? Misschien ff de rolmaat erlangs houden...

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » di 20 mar 2007, 8:25 pm

Scuzz schreef:heb je de oude banden nog?? Misschien ff de rolmaat erlangs houden...

:lol: :lol: :lol: :lol:
Doe ik morgen ff..........

Ik ben wel zo stom geweest om die niet, op een paar staal velgen te laten monteren en te gebruiken voor de vroemdag :shock: .....
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

hansie

Bericht door hansie » di 20 mar 2007, 8:27 pm

Misschien nog een idee :idea: Binnenkant van de band met gekleurd krijt "insmeren", klein stukkie rijden en sturen en dan wiel eraf en kijken waar de band aanloopt.

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » wo 21 mar 2007, 9:19 pm

de breedte van een band bv 215 geeft de breedte van de band bij de wang aan niet van het loop vlak kan dus zijn dat het loopvlak iets breder is dan je vorige merk

het scheef aflopen bedoel je daar het loopvlak mee?
zo ja je moet niet de orginele sporing aan houden maar naar het slijtage beeld kijken je auto is verlaagt dus je hele wielstand is anders als orgineel samen met het inveren van de ophanging laat hem in de garage iets meer toespoor geven dan zal het minder worden :wink:

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » wo 21 mar 2007, 9:52 pm

Rat, hier heb ik ook al aangedacht.
Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat die slijtage door het schuren langs de bekleding komt. Zeker omdat ik dat bij mijn oude banden nooit gehoord heb.
Ik zal dat volgende week als ik hopelijk ook de oorzaak weet doen.
Dank je voor de tip Robert. :wink:

Maar wat is dan 'iets meer' toespoor?
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Sjoerd102
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 5:47 pm
Locatie: Zjwame (Swalmen)
Contacteer:

Bericht door Sjoerd102 » do 22 mar 2007, 6:44 am

Toespoor is dacht ik het instellen van de hoek van de banden. Heel overdreven gezegd || zo staan ze gewoon verticaal. Maar je kunt ze ook iets laten toelopen / \ of iets laten uitlopen \ /. Is in de forumel1 en autosport ook een term voor.
Laot gaon dae wage!


Afbeelding

De hierboven vermeldde tekst staat onder voorbehoud van tiebvoudten en vergissingen.
De auteur verwijst tevens naar de vrijheid van meningsuiting.

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » do 22 mar 2007, 9:19 am

Sjoerd102 schreef:Toespoor is dacht ik het instellen van de hoek van de banden. Heel overdreven gezegd || zo staan ze gewoon verticaal. Maar je kunt ze ook iets laten toelopen / \ of iets laten uitlopen \ /. Is in de forumel1 en autosport ook een term voor.
Zag laatst ook een lelijke verbouwde bmw rijden met / \ zulke wielstanden..alsof die door zijn as aan het zakken was. geen porum!! :?

hansie

Bericht door hansie » do 22 mar 2007, 12:07 pm

Ligt er wel aan hoe je \ / en / \ bekijkt, als bovenaanzicht (zoals sjoerd denk ik bedoeld, uitspoor en toespoor) of als voor-/achteraanzicht (zoals Gabbagirl denk ik bedoeld, positief en negatief camber).

Plaats reactie