ET waarde puma

Plaats hier je vragen en/of info over banden, velgen, ET waardes, ...

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
Boderk

ET waarde puma

Bericht door Boderk » di 13 feb 2007, 10:29 pm

Hallo

Wat is de ET waarde van de puma maximaal voor 7x17 inch velgen. Bandenmaat 205-40-17. (is wat er nu ook opligt)
Wil andere velgen kopen zou ET 25 nog passen zonder te schaven?

Gr
Gwynne

hansie

Bericht door hansie » wo 14 feb 2007, 7:32 am

ET 25 lijkt me een goede keuze. Wij hebben ook 7J velgen en ET 28 en die raken bijna de vering aan de binnenkant, dus ietjes verder naar buiten lijkt mij OK.

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » vr 06 apr 2007, 9:52 pm

Wat is eigenlijk de ET-waarde van de standaard klaverbladvelgen?

Ik heb trouwens niet zo beste ervaringen met knoeien met ET-waardes. Spacer van 15 mm op een Peugeot 106 rally vern**kten binnen 2500 km. allevier de wiellagers. En echt, die lagers waren goed voor de operatie!

puma sjakkes

Bericht door puma sjakkes » vr 06 apr 2007, 10:26 pm

Otto schreef:Wat is eigenlijk de ET-waarde van de standaard klaverbladvelgen?

Ik heb trouwens niet zo beste ervaringen met knoeien met ET-waardes. Spacer van 15 mm op een Peugeot 106 rally vern**kten binnen 2500 km. allevier de wiellagers. En echt, die lagers waren goed voor de operatie!
et waarde van klavervelgen is als ik me niet vergis iets van 35.

van welk merk heb je toen die spacers besteld? als het van die ongebalanceerde autostyle rotzooi is dan kan dat. maar als je spacers van bv sparco besteld (als zij die maken) zou dat normaal niet zo gauw mogen gebeurden

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » za 07 apr 2007, 11:11 am

Goeie vraag, was op een auto van een vriend. Volgens de garagist was de druk op de lagers uit balans, en dus draaiden ze in elkaar. Maar als ik me niet vergis was de ET-waarde van de velgen op die Rally ook al fors 'non-standardo', dus dat zal ook niet meegewerkt hebben...

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » za 07 apr 2007, 6:51 pm

klopt veranderen van de et waarde en/of plaatsen van spacers zijn niet bevordelijk voor de wiellagers dit door dat de druk op het binnenste en buitenste lager niet meer gelijk is waardoor er 1 word overbelast :cry2:

Clawz

Bericht door Clawz » zo 08 apr 2007, 9:13 am

ETwaarde is voor de Puma 35-38. Dus alles daartussen, leef je uit ;)

Plaats reactie