Welke velgen passen?

Plaats hier je vragen en/of info over banden, velgen, ET waardes, ...

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

TopGear

Bericht door TopGear » ma 23 mar 2009, 8:52 am

Jaja, ik ben nu dan ook maar aan het zoeken geslagen - en ik snap er eerlijk gezegd nog geen steek van :wink:

Steekmaat is dus 4 x 108. Da's het enige dat me duidelijk is.
(Mijn technisch inzicht is bij de leden inmiddels redelijk bekend :roll: )

Ik heb nu de standaard 15", wil ik naar minimaal 16", maximaal 17".
Bij m'n bezoekje aan R.A.T. zag hij dat m'n Puma achter spoorverbreders heeft.
Welk type? Origineel Puma? Dunno... (Robert?). Risico?

Ik val als een baksteen op de OZ Superturismo FRP look-a-like.
Waar moet ik in dat geval op letten?

En is het - als ik naar 17" ga - noodzakelijk of raadzaam om de Puma te verlagen?
Ik vind dat "hoog op de poten" eigenlijk wel een aardig "katachtig" gezicht, maar daar sta ik geloof ik alleen in :oops:

Worden op termijn je banden extreem veel prijziger als je kiest voor 17 ipv 16?

Ik heb mezelf voorgehouden dat ik geen haast heb
Advies welkom 8)

TopGear
Laatst gewijzigd door TopGear op ma 23 mar 2009, 10:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

crz

Bericht door crz » ma 23 mar 2009, 9:17 am

Marc, ik zat een tijd geleden met dezelfde vragen. Heb toen een prima uitleg gekregen van Otto middels PM:
Een velg kent een aantal eigenschappen, waardes:
- Diameter: std. is 15"
- breedte: std is volgens mij 6,5.
- ET: std is 34

Als je andere velgen zoekt kan je bij een Puma, gezien de grote wielkassen, met de grootte vrij ver gaan. Ik zit met 2 inch redelijk groter dan standaard. De breedte biedt ook vrij veel ruimte, ik zit nu op 7,5 inch.

Dan de ET. Da's de afstand in mm tussen het hart van de velg en het aansluitpunt waarmee je je wiel tegen de as zet. Hiermee moet je zo min mogelijk van het origineel afwijken. een mm of 3 a 4 kan, maar verder moet je nie gaan. Is de ET-waarde lager, steekt je velg verder naar buiten, is de ET hoger, komt 'ie verder naar binnen.

Een te ver afwijkende ET sloopt je lagers. Begin daarom niet zomaar met dikke spoorverbreders. Een spoorverbreder van 20 mm op bijv. het originele wiel, brengt de std. ET terug naar 14. De druk op je lagers verandert dan onevenredig veel, en draai je je lagers in puin.

Ga met je banden ook niet te breed zitten. Er zijn verschillende sites waar je de std. maten kunt vergelijken met andere maten. Heel handig.

Zo, da's een heel verhaal. Conclusie: Je hebt best wel speelruimte met breedte en diameter, maar ga niet klooien met ET-waardes die hoger of lager liggen dan max 4mm dan het origineel.
Wat betreft je vraag over banden: ja! Hoe groter de band, hoe duurder ie wordt. Wil je een beetje goede band, dan kost het inderdaad aardig wat geld. De Goodyear Eagle F1 banden om mijn SuperTurismo's kosten gemiddeld 130 euro per stuk, terwijl mijn huidige Pirelli-banden om en nabij de 60 a 70 euro gemiddeld per stuk kosten. Daarbij in acht genomen dat de Goodyear banden eigenlijk niet echt bedoeld zijn voor de winter, terwijl de Pirelli's dan wel aardig uit de voeten kunnen. De Goodyear's zijn dan ook echte klevers in de zomer. Ik koop dus in de loop van dit jaar een set nieuwe winterbanden voor om mijn propellor-velgen.

Goed om te zien dat je mijn advies ter harte hebt genomen, geduld is een schone zaak! :wink:

TopGear

Bericht door TopGear » ma 23 mar 2009, 9:40 am

crz schreef:Marc, ik zat een tijd geleden met dezelfde vragen. Heb toen een prima uitleg gekregen van Otto middels PM:
Da's een heel erg helder verhaal idd, thanx!
Wat betreft je vraag over banden: ja! Hoe groter de band, hoe duurder ie wordt. Wil je een beetje goede band, dan kost het inderdaad aardig wat geld. De Goodyear Eagle F1 banden om mijn SuperTurismo's kosten gemiddeld 130 euro per stuk, terwijl mijn huidige Pirelli-banden om en nabij de 60 a 70 euro gemiddeld per stuk kosten. Daarbij in acht genomen dat de Goodyear banden eigenlijk niet echt bedoeld zijn voor de winter, terwijl de Pirelli's dan wel aardig uit de voeten kunnen. De Goodyear's zijn dan ook echte klevers in de zomer. Ik koop dus in de loop van dit jaar een set nieuwe winterbanden voor om mijn propellor-velgen.
Tja. Eigenlijk is het niet verantwoord om niet te switchen tussen winter en zomerbanden - kwestie van tijd tot verzekeraars er hier ook rekening mee gaan houden in de winter denk ik. Maar zo zadel ik mezelf dus ook op termijn op met weer wat hogere kosten. In hoeverre betaalt zich dat terug? Het smoelt beter, maar rijd het ook wezenlijk lekkerder / beter met 16 of 17 inch? Ik heb het genoegen nooit mogen smaken. Suf he?
Goed om te zien dat je mijn advies ter harte hebt genomen, geduld is een schone zaak! :wink:
In de deugden waarover ik beschik is geduld ernstig ondervertegenwoordigd :twisted: Ik doe m'n uiterste best, dat wel :roll:

TopGear
Laatst gewijzigd door TopGear op ma 23 mar 2009, 10:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

crz

Bericht door crz » ma 23 mar 2009, 10:23 am

TopGear schreef:
Tja. Eigenlijk is het niet verantwoord om niet te switchen tussen winter en zomerbanden - kwestie van tijd tot verzekeraars er hier ook rekening mee gaan houden in de winter denk ik. Maar zo zadel ik mezelf dus ook op termijn op met weer wat hogere kosten. In hoeverre betaalt zich dat terug? Het smoelt beter, maar rijd het ook wezenlijk lekkerder / beter met 16 of 17 inch? Ik heb het genoegen nooit mogen smaken. Suf he?
Tja, het ligt eraan hoe je het bekijkt. Meer grip tijdens de winter ?n de zomer, maar het kost wel even wat. Je kunt ook een all-seasons-band kiezen. Dan doe je concessies op beide vlakken, maar is uiteindelijk wel wat goedkoper. Wat beter rijdt, 16 of 17", dat is voor een ieder anders. Het ligt er maar een beetje aan wat je prettig vindt. Hoe groter het wiel, hoe zwaarder het stuurt, hoe harder je de hobbels voelt, etc. De wang van de band wordt vaak kleiner naarmate de velg groter wordt. Ik heb voor 16" gekozen omdat ik mijn puma al behoorlijk stug vind sinds de verlaging.

TopGear

Bericht door TopGear » ma 23 mar 2009, 10:35 am

crz schreef:
Tja, het ligt eraan hoe je het bekijkt. Meer grip tijdens de winter ?n de zomer, maar het kost wel even wat. Je kunt ook een all-seasons-band kiezen. Dan doe je concessies op beide vlakken, maar is uiteindelijk wel wat goedkoper. Wat beter rijdt, 16 of 17", dat is voor een ieder anders. Het ligt er maar een beetje aan wat je prettig vindt. Hoe groter het wiel, hoe zwaarder het stuurt, hoe harder je de hobbels voelt, etc. De wang van de band wordt vaak kleiner naarmate de velg groter wordt. Ik heb voor 16" gekozen omdat ik mijn puma al behoorlijk stug vind sinds de verlaging.
Ah, weer wat geleerd.

Is verlaging aan te raden bij een grotere velg of gaat dat echt alleen maar over uiterlijk? Ik vind m'n Puma nml sowieso al stug zat als ik eerlijk ben.

Ik zoek verder, nu op 16 inch om mee te beginnen, de kosten van grotere banden meewegend. En ik ga misschien ook eens wat verder kijken dan de Superturismo's, maar ben bang dat ik dan helemaal door de bomen het bos niet meer zie. Oh well.

TopGear

crz

Bericht door crz » ma 23 mar 2009, 11:24 am

Hoe groter de velg, hoe hoger je auto komt te staan, uiteraard afhankelijk van de velg- en bandenmaat. Standaard 15" velgen met bandenmaat 195/50R15, verschillen niet zoveel met 16" met bandenmaat 205/45R16.

Ik heb mijn puma verlaagd omdat ik em te hoog vond. Rijeigenschappen zijn ook gigantisch verbeterd, het bochtenwerk is een groot feest. Nadeel is dus inderdaad dat ie erg stug wordt. Kiezen of delen zullen we dan maar zeggen. Optisch vind ik in ieder geval dat ie erop vooruit gaat!

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » ma 23 mar 2009, 12:39 pm

Let even op dat voor 17inch nauwelijks all wheater banden zijn te verkrijgen! spreek uit ervaring...
mijn banden, 17inc, ? 120 ps.
Wb dat hoe grotere banden, hoe hoger, valt best mee. Je velg wordt groter maar je band wordt "dunner" om het zo maar te zeggen. Kijk maar eens naar het verschil van de dikte van een band van 15inch en die van 17inch.
Wel zal je alles beter gaan voelen hoe grotere maat je neemt!

pumadennis

Bericht door pumadennis » ma 23 mar 2009, 1:17 pm

gabbagirl schreef:Let even op dat voor 17inch nauwelijks all wheater banden zijn te verkrijgen! spreek uit ervaring...
mijn banden, 17inc, ? 120 ps.
Wb dat hoe grotere banden, hoe hoger, valt best mee. Je velg wordt groter maar je band wordt "dunner" om het zo maar te zeggen. Kijk maar eens naar het verschil van de dikte van een band van 15inch en die van 17inch.
Wel zal je alles beter gaan voelen hoe grotere maat je neemt!
ik heb voor stennis dunlop sport maxx kunnen regelen voor 60 per band :P

ghehe sorry (A) ps die vriend van me had jou banden ook al besteld haha die liggen nu nog daar in de winkel...

mark_nl

Re: Welke velgen passen?

Bericht door mark_nl » ma 03 jan 2011, 1:12 pm

hey even een vraagje ik zit te azen op een stel velgen met maat 17'' 7.0j et40 en bandenmaat 205 40 17.
ik las over dat jullie et28 goed vonden maar dit is 40 dus kunnen deze er ook onder of ?
ze zijn overigens van wolfrace

bedankt alvast

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Welke velgen passen?

Bericht door pumamartin » ma 03 jan 2011, 7:35 pm

mark_nl schreef:hey even een vraagje ik zit te azen op een stel velgen met maat 17'' 7.0j et40 en bandenmaat 205 40 17.
ik las over dat jullie et28 goed vonden maar dit is 40 dus kunnen deze er ook onder of ?
ze zijn overigens van wolfrace

bedankt alvast
Moet passen lijkt mij.
Ik heb 17" 7j et 38 met (maar ik heb voor 20mm en achter 25 mm spoorverbreders links en rechts, dus eigenlijk ET 18 en ET 13)
Maar kun je niet eerst passen voor dat je ze koopt. Weet je zeker dat ze nergens aanlopen.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

R.A.T. RACING

Re: Welke velgen passen?

Bericht door R.A.T. RACING » ma 03 jan 2011, 7:47 pm

je zult spoorverbreders nodig hebben anders zullen ze aanlopen bij draaien(als ze al niet tegen de veerpoot aankomen maar dit durf ik niet zeker te zeggen). dit is apk afkeur

Remco
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 28 aug 2005, 3:46 pm
Locatie: Den Burg (Texel)
Contacteer:

Re: Welke velgen passen?

Bericht door Remco » ma 03 jan 2011, 8:13 pm

mark_nl schreef:hey even een vraagje ik zit te azen op een stel velgen met maat 17'' 7.0j et40 en bandenmaat 205 40 17.
ik las over dat jullie et28 goed vonden maar dit is 40 dus kunnen deze er ook onder of ?
ze zijn overigens van wolfrace

bedankt alvast
Ik heb 17" Wolf velgen eronder zitten met ET40, en banden 205/40.
Voor heb ik 15mm spoorverbreders, en achter 10 mm.
Loopt niets aan, past allemaal prima.
Afbeelding
Secretaris Pumadrivers

mark_nl

Re: Welke velgen passen?

Bericht door mark_nl » wo 05 jan 2011, 7:40 pm

ok bedankt iedereen. ik moet mn velgen bestellen dus ik weet niet of ze er blij mee zijn als ik ze toch niet wil haha. maare is er geen velg met een andere ET maat die er wel op kan zonder spoorverbreders want volgens my kosten die wel wat.

bedankt alvast

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Welke velgen passen?

Bericht door pumamartin » wo 05 jan 2011, 8:49 pm

alles wat lager dan et 30 is past zo wie zo.
Ik heb ruim een jaar zonder spoorverbreders voor gereden. het kan wel maar je loopt een grote kans dat ze aanlopen en dan moet je toch nog verbreders kopen.
Ik heb overigens de spoorverbreders vooral gekocht omdat ze met zo'n hoge et waarde (naar mijn smaak) te ver in de wielkassen liggen. Nu staan ze vrijwel gelijk met de spatborden.
Op velgen sites vind je toch ook altijd een lijst met passende maten.
deze bijvoorbeeld, daar zie je dus ook et 40 bijstaand.
http://www.online-velgen.nl/zoeken/ford-velgen/puma/" onclick="window.open(this.href);return false;
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

mark_nl

Re: Welke velgen passen?

Bericht door mark_nl » wo 05 jan 2011, 10:39 pm

pumamartin schreef:alles wat lager dan et 30 is past zo wie zo.
Ik heb ruim een jaar zonder spoorverbreders voor gereden. het kan wel maar je loopt een grote kans dat ze aanlopen en dan moet je toch nog verbreders kopen.
Ik heb overigens de spoorverbreders vooral gekocht omdat ze met zo'n hoge et waarde (naar mijn smaak) te ver in de wielkassen liggen. Nu staan ze vrijwel gelijk met de spatborden.
Op velgen sites vind je toch ook altijd een lijst met passende maten.
deze bijvoorbeeld, daar zie je dus ook et 40 bijstaand.
http://www.online-velgen.nl/zoeken/ford-velgen/puma/" onclick="window.open(this.href);return false;
dat is de site waar ik mn velgen wilde bestellen maar ik moet even wachten tot ze weer leverbaar zijn. maargoed, daar staan ze dus met ET 40 maar wel dat ze gewoon passen dus daarom vroeg ik me af, hoe of wat, want jullie zeiden dat 40 ging aanlopen. maar dan moet ik dus op zoek gaan naar onder de 40 et ? ik vond t wel een goede site namelijk (prijzen en ligging)
naja goed bedankt ;)

Plaats reactie