Welke velgen passen?

Plaats hier je vragen en/of info over banden, velgen, ET waardes, ...

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Gulli

Welke velgen passen?

Bericht door Gulli » di 06 feb 2007, 12:20 am

Ik ben wat velgen betreft een redelijke nitwit, echter wil ik op een dag toch wel een keer nieuwe velgjes hebben. Ik zit nog heel erg te twijfelen over wat ik doe. Uiteraard geef ik liever niet al te veel geld uit, dus dan zou 15" een goede optie zijn. Ik leg mn huidige (3000km gelopen) banden over en klaar. Alleen de velgen die ik graag wil zijn blijkbaar niet te krijgen in de schoenmaat van mn Pumaatje.

Bij www.rarerims.nl heb ik deze velgen gevonden >link< maar de beste man kon mij vertellen dat ik de verkeerde steekmaat heb. Is het mogelijk om met een tussenstuk of iets dergelijks ervoor te zorgen dat ze wel passen? Of moet ik gewoon verder zoeken naar velgen die al helemaal op maat zijn. Ik kan je vertellen ik ben al aardig lang op zoek en deze maat schijnt voor dit soort velg gewoon niet te vinden zijn.

Kom ik bij mn tweede vraag; stel ik zeg laat die banden lekker zitten, ik rij ze op en ik ga kijken voor 17", gelijk geen gezeur meer met de bandenmaat en ik kan eronder gooien wat ik wil. Klopt dat? Heb ik dan ineens veel meer keuze? Kan ik er dan onder gooien wat ik wil of moet ik nog steeds naar de precieze maten kijken?

Ik weet inmiddels wel redelijk wat de onafhankelijke termen zijn (4x108mm, 6.5J velgbreedte, ET34 hoe ver de velg van de naaf af steekt) maar hoe moet ik ze combineren. Kan ik maten aanpassen zonder dat de velgen ineens niet meer onder mn auto kunnen?

Help! Want ik ben het spoor bijster :P

RiZZaH

Bericht door RiZZaH » di 06 feb 2007, 11:41 am

wel je hebt gewoon een velg met steekmaat 4 x 108 nodig.

als je dit niet hebt, kun je wel met een adapter werken die van 5 x 112 bv naar 4x108 gaat. iedere combinatie bestaat daarin.
maar adapter bestellen kan wel tijdje duren, +kost minstens 250?

als je niet veel geld wilt uitgeven zoek je beter een 4x108 tussen 16 en 17 daar heb je veel meer keus in ;)

goed om te weten is dat citroen saxo dezelfde steekmaat heeft als een puma ;) kun je altijd wielen vanonder een saxo overkopen ofzo ;)

de rest van de wiel waardes heb je niet zo danig nodig... maar zorg dat die breedte niet meer dan 8' bedraagt (vanaf dan kan hij uit zijn wielkassen beginnen steken)

de ET is gewoon waar het hart zich bevind, ik vind persoonlijk ET0 wel het beste op een puma :)

greetz,
riz

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » di 06 feb 2007, 12:42 pm

17 inch past prima onder de puma, alleen bij mij bleek de steekwaarde als ik het goed heb niet helemaal goed te zijn voor de Puma (hoewel ze van een andere Puma afkwamen), omdat ze wat aanliepen in de kassen. Dus ff spoorverbreders geplaatst van H&R (80 euries per kant zonder korting), en nu zitten ze prima!

Gast

Bericht door Gast » di 06 feb 2007, 1:27 pm

gabbagirl schreef:17 inch past prima onder de puma, alleen bij mij bleek de steekwaarde als ik het goed heb niet helemaal goed te zijn voor de Puma (hoewel ze van een andere Puma afkwamen), omdat ze wat aanliepen in de kassen. Dus ff spoorverbreders geplaatst van H&R (80 euries per kant zonder korting), en nu zitten ze prima!
je bedoeld waarschijnlijk de ET Waarde :lol:

hansie

Bericht door hansie » di 06 feb 2007, 2:23 pm

RiZZaH schreef:de ET is gewoon waar het hart zich bevind, ik vind persoonlijk ET0 wel het beste op een puma :)
Mij lijkt een ET van rond de 25-30 toch beter. Kom je met een ET van 0 niet te ver naar buiten?

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » di 06 feb 2007, 3:09 pm

Scuzz schreef:
gabbagirl schreef:17 inch past prima onder de puma, alleen bij mij bleek de steekwaarde als ik het goed heb niet helemaal goed te zijn voor de Puma (hoewel ze van een andere Puma afkwamen), omdat ze wat aanliepen in de kassen. Dus ff spoorverbreders geplaatst van H&R (80 euries per kant zonder korting), en nu zitten ze prima!
je bedoeld waarschijnlijk de ET Waarde :lol:
o ja sorry...ben nog niet zo thuis in die termen :wink:
Laat ik het in mijn lekentermen zeggen: het hart van de velg had dikker moeten zijn, zodat die verder naar buiten komt te liggen. Nu snapt vast iedereen wat ik bedoel :wink:

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » di 06 feb 2007, 5:08 pm

Er is genoeg keuze in velgen van 15", 16" 1n 17".
kijk op onze homepage bij links tuning daar vind je een paar websites
waar je diverse velgen onde je puma kunt passen.
Dit zijn Duitse bedrijven dus die moeten zich ook nog eens aan de Duitse T?V houden.
Of gewoon eens bij je bandenboer binnen lopen en vragen wat hij allemaal voor je puma heeft...
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

RiZZaH

Bericht door RiZZaH » di 06 feb 2007, 6:51 pm

jullie hebben het over de breedte van de velg

de et kan je stoppen waar je wil hoor :)

kijk naar mijn wielen... als je je wielen goed neemt van breedte (meten dus) kan je met je ET alle kanten uit, wat je maar het mooist vind.

greetz,
riz

hansie

Bericht door hansie » wo 07 feb 2007, 7:34 am

RiZZaH schreef:jullie hebben het over de breedte van de velg

de et kan je stoppen waar je wil hoor :)

kijk naar mijn wielen... als je je wielen goed neemt van breedte (meten dus) kan je met je ET alle kanten uit, wat je maar het mooist vind.

greetz,
riz
Tuurlijk niet (of je moet wel erg smalle velgjes nemen :shock: ). ET waarde te groot = aanlopen aan de binnenkant (tegen de veerpoot). ET waarde te klein is aanlopen aan de buitenkant (zeker als de auto verlaagd is).
Neem onze auto als voorbeeld. Velgen zijn 7J breed en ET is 28. Bij een ET van bijv. 35 zou de band zeker aanlopen omdat er no maar een paar mm speling zit tussen de binnenkant van de band en de schroefset.

Clawz

Bericht door Clawz » wo 07 feb 2007, 10:12 am

Exact, als je een velg met een breedte van 195/205 pakt moet je rond de ET28 blijven.

Wijk je daarvanaf dan moet je met spacers gaan werken, iets dat 9 van de 10 keer funest is voor je wiellagers en waardoor je wielen uit de wielkasten steken.

RiZZaH

Bericht door RiZZaH » do 08 feb 2007, 12:27 pm

hansie schreef:Tuurlijk niet (of je moet wel erg smalle velgjes nemen :shock: ). ET waarde te groot = aanlopen aan de binnenkant (tegen de veerpoot). ET waarde te klein is aanlopen aan de buitenkant (zeker als de auto verlaagd is).
Neem onze auto als voorbeeld. Velgen zijn 7J breed en ET is 28. Bij een ET van bijv. 35 zou de band zeker aanlopen omdat er no maar een paar mm speling zit tussen de binnenkant van de band en de schroefset.
daar zegt je het 7 breed? op een puma neem je best 9 of 9.5 dan kan je spelen met je et ;)

greetz,
riz

hansie

Bericht door hansie » do 08 feb 2007, 1:12 pm

RiZZaH schreef:daar zegt je het 7 breed? op een puma neem je best 9 of 9.5 dan kan je spelen met je et ;)

greetz,
riz
Dat gaat alleen lukken als je je wielkasten verbreed maar dat is hier niet aan de orde.

Gast

Bericht door Gast » vr 09 feb 2007, 8:54 am

hansie schreef:Dat gaat alleen lukken als je je wielkasten verbreed maar dat is hier niet aan de orde. //start insert Scuzz\\ en meestal geen gezicht (tenzij subtiel gerold) //end insert Scuzz\\

RiZZaH

Bericht door RiZZaH » vr 09 feb 2007, 7:03 pm

wtf, da gaat wel lukken...

de wielen dat ik dan meereed voor ie herdaan was... 19"ers in 9,5 :s

greetz,
riz

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » za 10 feb 2007, 6:10 pm

kan aan mij liggen maar hoe lager de j waarde des te meer kun je met de et waarde spelen(als je niet naar de verdere schade kijkt zoals lagerbelasting) met normaal standaart onderstel

Plaats reactie