km-teller stuk en auto houd enorm in bij gas los)

Plaats hier je vragen en opmerkingen over onderhoud en reparaties aan je Puma

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
pumadennis

km-teller stuk en auto houd enorm in bij gas los)

Bericht door pumadennis » ma 07 jun 2010, 7:15 am

Zoals de titel al zegt... ik heb sinds het weekend problemen met de puma...
ineens was op de snelweg de teller weg en toen ik bijna bij een stoppunt was viel na 2000 toeren mijn auto uit (dit blijft hij nu doen)
Verder als ik gas los laat is remt hij super snel af op de moter (soort terugval)

Iemand ervaring hier mee?

WB Motorsport

Re: km-teller stuk en auto houd enorm in bij gas los)

Bericht door WB Motorsport » di 06 jul 2010, 3:32 pm

Twee mogelijkheden:

1. De pulsgever is stuk. De pulsgever is dat zwarte blokje tussen de versnellingsbak en de tellerkabel. Er komen drie draden uit en die gaan via een stekker naar de kabelboom van de wagen. Doordat de gever stuk is krijgt je stuurapparaat geen snelheidssignaal meer door. Bij het afremmen moet de benzinetoevoer bijgeregeld worden en dat doet hij nu niet meer. Vandaar dat de wagen stilvalt. Als je de stekker uittrekt is de vermogensbegrenzing van de eerste versnelling weg en dan valt de wagen soms stil.

2. Het is ook mogelijk dat de wormring rond het differentieel stuk is. Als die dan ergens tussen de vertanding van de versnellingsbak komt gaat hij mogelijk erg afremmen. Als deze ring stuk is wordt de pulsgever ook niet meer bediend en krijg je de symptomen van de eerste mogelijkheid er dus ook bij.

Mijn advies:
Zoek een nieuwe pulsgever en probeer eerst of daarmee het probleem verholpen is. Ik heb nog wel een paar pulgevers liggen dus ik kan je misschien wel verder helpen. Dat is in ieder geval goedkoper dan een pulgever te moeten kopen. Als dat dan toch de oorzaak niet zou zijn heb je geen onnodige kosten gedaan hé.

Plaats reactie