Testverslagen Ford Puma

 puma3

Test Ford Puma 1.7 16V
Flitsend uiterlijk en volop rijplezier

Opvallend sportief

Met de Puma betreedt Ford de nichemarkt voor kleine sportcoupé. Hij heeft niet alleen “smoel”, maar zet ook de prestaties neer die je van een mini-sportwagen verwacht. Zelfs de wegligging blijkt een aangename verrassing.
De op de Ford Fiesta, en dus ook de Ka-techniek gebaseerde Puma, heeft een uitgesproken flitsend uiterlijk. De sportiviteit druipt er als het ware van af, de leuke koplampen, met twee felle ronde schijnwerpers, het stadslicht en de clignoteur onder één futuristische kaasstolp, trekken volop de aandacht. Hij heeft een geinig agressief snuitje met de luchthapper in de bumper. De lijnen van de zijruiten en de C-stijl vallen prachtig scherp samen. En zoals de achterkant is gebeeldhouwd, met de geïntegreerde achterspoiler en de drie ronde lampjes achter een kunststof ruitje, dan spreek je zonder meer van een stylistische vondst.

ford_puma10_jaar5

Het stadslicht, dimlicht, grootlicht en de clignoteur bevinden zich allemaal onder een mooi gevormde kunststof ruit.Ook het achterlicht is fraai geïntegreerd in de carrosserievorm. Achter de transparante ruit zitten drie ronde lampen.

de_puma18

De Puma trekt zeer verdiend de aandacht in het verkeer en als trotse eigenaar vergeet je dan al snel de ongemakken, zoals een lage deuropening, een smal interieur, nauwelijks ruimte achterin, een kleine koffer en het slechte zicht rondom. Dat brengt de stylering van een dergelijke auto nu eenmaal met zich mee. Er staat veel rijplezier tegenover.

de_puma5

De kofferbak is niet groot,maar wel erg diep. Wie meer ruimte nodig heeft, kan de achterrugleuning inklappen.

De Puma verlaat de Ford showroom voor het aantrekkelijke bedrag van fl. 39.990,–.
Concurrerend is deze aanschafprijs met name voor de Honda Civic Coupé, de Opel Tigra en de Renault Mégane Coupé. De Civic Coupé is te koop vanaf fl 36.990,-, voor de Tigra Fresh met 1.6 liter motor vraagt Opel fl. 41.950,- en Renault rekent fl. 38.245,- voor de Mégane Coupé 2.0 met acht kleppen motor.
Van dit viertal is de Civic de grootste en de ruimste. De Mégane komt op de tweede plaats. De Tigra en de nieuwe Puma zijn kleiner en duidelijk sportiever. De Puma heeft het meeste vermogen van deze twee.

Voorbeeldig koppel

Ford monteert in de Puma een bijzondere motor. Deze viercilinder 1.7 liter Zetec unit wordt tot nu toe alleen in deze auto gebruikt. De vier kleppen per cilinder zijn geen opvallend nieuws meer, maar de variabele timing van de inlaatnokkenas, is voor Ford een bijzonderheid. Ford gebruikte de 1242 cm3 Zetec-SE motor uit de Fiesta als basis voor het ontwerp van de grotere Puma-motor.
Elke motor maakt een hele wereldreis alvorens in de Puma te worden gemonteerd. Hij wordt in Keulen gebouwd en daarna naar Yamaha in Japan vervoerd. Daar worden de cilinders voorzien van de speciale looplaag, waarna de motor naar de Ford-fabriek in Valencia wordt gevlogen. In deze Spaanse fabriek wordt hij verder opgebouwd om vervolgens, in Keulen, in de Puma te worden gemonteerd. Dankzij deze omslachtige motorproductie, is de Puma slecht leverbaar, en zal er binnen korte tijd een 1.4 liter versie worden aangeboden. Deze motor wordt ‘gewoon’ opgebouwd en daarna direct in de auto gemonteerd.

de_puma1

De 1.7 liter Zetec-SE motor is een prima keus voor de Puma. Een hoog koppel is beschikbaar in een breed toerengebied.

Ford geeft voor de 1679 cm3 Puma-motor een vermogen op van 92 kW bij 6300 t/min. Op de MAHA vermogensbank kwam er zelfs 95 kW uit bij 6420 t/min. Ook het koppel viel in werkelijkheid wat beter uit dan Ford in de boekjes aangeeft, wij kwamen tijdens de eerlijke meting in Vianen op 162 Nm bij 4410 t/min.
Het is een genot om naar de vermogens- en koppelkromme van de Puma-motor te kijken: zo mooi regelmatig en ook zo recht zie je ze zelden. En dat er van het vermogen nog 74,5 kW naar de aangedreven wielen gaat, dat merk je aan de prestaties die je met de Puma moeiteloos op het asfalt zet!

Puma_plaatje4

De carrosserie van de Puma kent een spannend lijnenspel. Het valt niet op dat de Puma qua buitenafmetingen een zeer compacte coupé is. Hij oogt duidelijk meer volwassen dan een Opel Tigra.

Dorstige sprinter

De geheel lichtmetalen Puma-motor is voorzien van twee, door een getande riem aangedreven, bovenliggende nokkenassen. Hij heeft een multipoint injectie en draait op 95 RON loodvrij. De ontsteking werkt niet alleen bij de verbranding, maar geeft ook tijdens de uitlaatslag nog een vonk. De motor vormt, samen met de vijfbak, de grootste attractie van de Puma. Hij reageert als een zoemende naaimachine op het gaspedaal, ongeacht het toerental en ook ongeacht de stand van de pook in de vijfbak. De 1.7 liter 16V ligt, zo lijkt het wel, constant op de loer om het zijn berijder erg naar de zin te maken. Hij is altijd tuk op snelle sprintjes, vlot inhalen en hoge gemiddelden.
Ford monteert een perfecte vijfbak met lekker kort op elkaar liggende overbrengingen. De lichte en korte bediening is een genot in het dagelijkse gebruik, evenals de positief aanvoelende koppeling.
De combinatie gas-motor-koppeling en versnellingsbak is een veel duurdere sportwagen waardig. Dat laatste geldt jammer genoeg ook voor het verbruik. De door de fabriek als gemiddelde opgegeven 1 op 13,5 hebben we geen moment benaderd. Ook niet met rustig rijden. Op lange ritten is 1 op 10 de norm en wie de sportieve kwaliteiten van de Puma wil benutten, zal de 1 op 9 zelfs niet eens halen! De Puma heeft dus een dorstige motor, die helaas is gekoppeld aan een veel te kleine brandstoftank, die op zijn beurt weer is voorzien van de onhandigste vuldop die we in járen zijn tegengekomen. Onze helaas maar al te veelvuldige tankstops werden om die reden telkens met grote tegenzin uitgevoerd. Overigens is het in dit verband opmerkelijk dat Ford juist het economische verbruik van de Zetec motor roemt. Zo zie je maar weer, hoe theorie en praktijk elkaar soms tegenspreken.

Interieur met smaak

Het interieur van de Puma is met veel smaak ingericht, iets wat Japanse concurrenten maar al te vaak vergeten. De aluminium paneeltjes op het dashboard, de ijskoude aluminium pookknop, de stevig zittende stoeltjes, waar je het ook na vele uren nog goed op uit houdt, ze horen allemaal bij het sportieve karakter van een auto als de Puma.

de_puma19

In het bestuurdersportier bevinden zich de bedieningsknoppen van de zijruiten en spiegels. Ook hier is over de styling nagedacht. De Puma heeft een heuse achterbank. De beenruimte is echter zó beperkt dat er alleen kleine kinderen op passen, en dan nog alleen voor korte ritten. De middenconsole is verfraaid met een mooi aluminium paneel. De groot formaat Ford-radio is standaard, airco een extra. Bergruimten voor kleine spullen heeft de Puma nauwelijks. Wel een handig diep vakje voor de mobiele telefoon.
Het smalle binnenste van de Puma is niet geschikt voor zeer lange mensen. Tot een lichaamslengte van 190 cm heb je geen problemen, maar daar boven wordt het, ondanks de goed verstelbare bestuurdersstoel, in sommige opzichten een probleem. Dat geldt niet voor de passagier, want aan de rechterkant is door de specifieke vorm van het dashboard plaats in overvloed. In de breedte moet je elkaar af en toe even de ruimte geven, want de Puma is met 167 cm wagenbreedte een smalle auto. De twee individueel gevormde stoeltjes achterin zijn goed voor bagage en af en toe voor een kort ritje met zeer kleine kinderen. Anderen kun je zoiets echt niet aandoen. Alleen die instap naar achteren al…

ford_puma10_jaar6

Ook van het interieur maakte Ford veel werk. Het oogt lekker sportief en is mooi afgewerkt. De stoelen zitten prima.

De Puma heeft een complete standaarduitrusting, maar er zijn ook enkele missers. Standaard ABS en een bestuurdersairbag zijn mooie dingen, evenals elektrisch bediende zijruiten en spiegels, een uiterst fijne variabele stuurbekrachtiging, de specifieke Ford-PATS startblokkering, elektrische hoogteverstelling van de bestuurdersstoel en centrale vergrendeling. Afstandsbediening daarvan en een alarm zijn een extra, evenals de tweede airbag, een airco en de voorruitverwarming met draadjes. Dat is nog wel te begrijpen, maar waarom deze auto geen kantelbare voorstoel, geen hoogteverstelling van de stuurkolom en een te felle maar geen regelbare dashboardverlichting heeft, is ons een raadsel. Met zaken als het gemis van verlichting in de asbak en in het veel te kleine dashboardkastje, kunnen we nog leven. De Puma heeft er tenminste twee bruikbare leeslampjes voor in de plaats.

de_puma3

Het instrumentarium is functioneel. Mooi zijn de witte wijzerplaten. Helaas is de verlichting te fel en ontbreekt een dimstand.
Met de bergruimte is het redelijk gesteld. De kofferbak is groot genoeg voor een lang weekeinde voor twee en ook kan de rugleuning van de achterzitting desnoods nog worden neergeklapt. De knop op de achterklep werkt alleen wanneer het contact is afgezet. Wachtend voor een verkeerslicht kan dus niemand even een “snelle kraak” plegen.

de_puma12

Sportief weggedrag

Veerpoten en wieldraagarmen voor, een semi-onafhankelijke torsie-achteras en een stabilisatorstang voor zijn het simpele recept voor een heerlijk sportief weggedrag. De uiteraard aan de voorwielen aangedreven Puma geeft de bestuurder het gevoel dat hij alles onder controle heeft. Dat heeft hij ook, dankzij de gevoelige besturing met een variabele bekrachtiging die licht is bij langzaam rijden en lekker zwaar op snelheid. Ook geeft het onderstel voldoende informatie aan de berijder door over wat er met het wegdek en de grenzen van het onderstel zoal aan de hand is. De Puma laat zich lekker met het gaspedaal sturen.
De korte vering is op sommige wegdekken net iets te hard. Je voelt dan elke oneffenheid en nog erger: je hoort ze ook duidelijk. Echt springerig wordt de Puma niet, maar je voelt wèl dat je in een sportwagen rijdt. Comfortabel is de Puma alleen op mooie, gladde asfaltwegen. Helaas zorgen het windgeruis en hoge verbruik ervoor, dat lange snelwegritten niet de sterkste kant zijn van de Puma.

Puma_plaatje1

Achter staat de Puma hoog op de wielen. Het versterkt de wigvorm die de coupé een sportief aanzien geeft.

Plus Punten

De Puma heeft een smakelijk uiterlijk met een leuk, bijpassend interieur. De motor en de versnellingsbak dwingen respect af. Je kunt er moeiteloos geweldig sportief mee rijden. De wegligging is zeer overtuigend.

Min Punten

We hebben ons verbaasd over het hoge verbruik en ons geërgerd aan de veel te kleine tank met de onhandige dop .Op langere ritten merk je dat deze auto toch vooral voor sportieve, wat kortere ritjes is bedoeld, veel windgeruis en een harde vering begeleiden de inzittenden bijna voortdurend. Het ontbreken van een regelbare dashboardverlichting is irritant.

Testmetingen:

 de_puma13

 

Testverslag van de Ford Puma I (bron: Autotelegraaf)

Testverslag van de Ford Puma II (bron: Autotelegraaf)

Puma verslag I (bron: TopGear Magazine)

Puma verslag II (bron: TopGear Magazine)

Puma verslag III (bron: TopGear Magazine)

Verslag van de Ford Puma vs de Opel Tigra (bron: Autovisie)

Lion King: verslag van de Ford Puma 1.4 (bron: Autoweek)

friesland10